مجلة الاقتصاد وادارة الاعمال
Volume 5, Numéro 2, Pages 44-67

استشراف المستقبل ودوره في تمتين اليقظة التنافسية بالشركات العقارية في دولة الكويت

الكاتب : المطيري عبدالله .

الملخص

تبرز المشكلة البحثية في التساؤل الرئيس التالي: إلي أي مدي يساهم استشراف المستقبل ودوره في تمتين اليقظة التنافسية بالشركات العقارية في دولة الكويت كمدخل لتعزيز تنافسية تلك الشركات؟ وتمثل الهدف الرئيس للبحث فى التعرف علي دور استشراف المستقبل في تمتين اليقظة التنافسية بالشركات العقارية، بالإضافة إلى التعرف على إتجاهات وآراء العاملين بالشركات العقارية تجاه موضوع البحث للوصول لنقاط القوة والضعف لإقتراح بعض التوصيات. وسعياً نحو تحقيق أهداف الدراسة واختبار فروضها، تم الاعتماد في إجراء هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وقد تمثلت الأداة الرئيسية للبحث فى إستمارة استبيان. وتوصلت الدراسة لبعض النتائج والتوصيات من أهمها: - ضرورة تطوير خطة إستراتيجية مدروسة وموضوعة على أسس علمية سليمة تعتمد علي الاستشراف الإستراتيجي للمستقبل، تعتمد علي الاستجابة السريعة لمتطلبات السوق والعملاء لتمتين اليقظة التنافسية. - ضرورة صياغة رؤية مستقبلية ذات توجه ريادي للشركات العقارية تعتمد علي استشراف المستقبل والتنبؤ به لاستكشاف الفرص المستقبلية والتهديدات المتوقعة بما يمكنها من تمتين اليقظة التنافسية المستدامة. The research problem arises in the following main question: To what extent does future foresight and its role contribute to strengthening the competitive vigilance of real estate companies in the State of Kuwait as an entry point to enhance the competitiveness of these companies? The main objective of the research was to identify the role of future foresight in strengthening the competitive vigilance of real estate companies, in addition to identifying the trends and opinions of employees of real estate companies towards the topic of research to reach strengths and weaknesses to suggest some recommendations. In order to achieve the objectives of the study and test its hypotheses, the conduct of this study was based on the descriptive and analytical method, and the main tool for the research was a questionnaire form. The study reached some results and recommendations, the most important of which are: - The need to develop a well-thought-out strategic plan on sound scientific foundations based on strategic foresight for the future, based on a rapid response to market and customer requirements to strengthen competitive vigilance. - The necessity to formulate a future vision with an entrepreneurial orientation for real estate companies that depends on anticipating and predicting the future to explore future opportunities and anticipated threats to enable them to strengthen sustainable competitive vigilance.

الكلمات المفتاحية

الكلمات الدالة: استشراف المستقبل، اليقظة التنافسية، الشركات العقارية.