اللّغة العربية
Volume 23, Numéro 2, Pages 199-216
2021-06-30
الكاتب : سليماني نجاة .
الملخص: اتّسم الشّعر العربي باحتوائه على عدّة ظواهر إيقاعية، زادت من قيمه الجمالية والفنّية، ونذكر منها ظاهرة التّدوير الّتي عرفت تجلّيا كبيرا في القصيدتين العمودية والحرّة، مع اختلاف صورتها في كلّ منهما، والمتن الشّعري الجزائري المعاصر لا يخلو منها. وبناء عمّا ينعم به التّدوير من حيوية إيقاعية، وسلاسة دلالية، تثري القول الشّعري، وتضاعف من قيمه البنائية الفنّية، فإنّ هذه الورقة البحثية تهدف إلى استظهار تجلّياته في الشّعر الجزائري المعاصر، والكشف عن جماليته الإيقاعية، وذلك من خلال التّطبيق على جملة من النّماذج الشّعرية. Summary: Arab poetry characterized by the presence of several rhythmic phenomena, increased its aesthetic and artistic values, including the phenomenon of recycling, which was known as a large In both the vertical and free, with different image in each of them, and the contemporary poetry of Algeria is not without them. Based on the rhythmic vitality of the circus, the smoothness of the poetic, enriching the poetic verse, and the doubling of its artistic structural values, this paper aims at To reflect his manifestations in contemporary Algerian poetry, and to reveal his rhythmic beauty, through the application of a series of poetic models.
كلمات مفتاحيّة: التّدوير؛ الإيقاع؛ الجمالية الإيقاعية؛ التّفعيلة الشّعرية؛ الشّعر المعاصر. Keywords: Rotation; rhythm; rhythmic aesthetic; poetic movement; contemporary poetry.
هامل بشير
.
برهميl نجلاء
.
ص 224-236.