مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 7, Numéro 2, Pages 671-692
2021-08-01

أثر المقدرات الجوهرية في المركز التنافسي من خلال التعلم التنظيمي دراسة حالة شركة مطاحن بلغيث الكبرى

الكاتب : جابر مهدي . بارة سهيلة . رحالية بلال .

الملخص

تعنى الدراسة بمعرفة أثر المقدرات الجوهرية في المركز التنافسي في مطاحن بلغيث الكبرى من خلال التعلم التنظيمي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات ومن ثم معالجتها بواسطة برنامج SPSS وبرنامجSmart PLS ، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي ومنهج دراسة الحالة للإجابة على تساؤلات الدراسة واختبار فروضها، واظهرت نتائج التحليل الإحصائي وجود أثر معنوي للمقدرات الجوهرية من خلال التركيز على مصادرها في المركز التنافسي، فكلما زادت قوة المقدرات الجوهرية لدى الشركة زاد تأثيرها –المباشر والغير المباشر عبر التعلم التنظيمي- إيجابا في المركز التنافسي، وقد خلصت الدراسة الى ضرورة استمرار الشركة في تعزيز وتقوية مقدراتها الجوهرية ودعم التعلم التنظيمي لما لهما من تأثير إيجابي في المركز التنافسي. The study is concerned with knowing the impact of the core competencies on the competitive position in Belghith Grand Mills through organizational learning, and in order to achieve the objectives of the study, the questionnaire was used a main tool for data collection and then processed by the SPSS and Smart PLS program. The study used the descriptive and analytical approach to answer the study’s questions and test its hypotheses. The results of the statistical analysis showed a significant impact on the core competencies by focusing on their sources in the competitive position. If the core competencies increase, their direct and indirect impact through organizational learning increases positively in the competitive position. The study concluded that the company should continue to enhance and strengthen its core competencies and support organizational learning because of their positive impact on the competitive position. Keywords: core competencies; organizational learning; competitive position; resources; competitive advantage.

الكلمات المفتاحية

مقدرات جوهرية ; تعلم تنظيمي ; مركز تنافسي ; موارد ; ميزة تنافسية