مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 7, Numéro 2, Pages 459-478
2021-08-01
الكاتب : دكار جنات . عباس وداد .
يتناول البحث اشكالية التعرف على كيفية ممارسة المسؤولية الاجتماعية من طرف المؤسسات الاقتصادية، حيث أصبحت هذه الأخيرة مُدرِكة أكثر من أي وقت مضى للأهمية الكبيرة لهذه المسؤولية وأثر الوفاء بها على نجاحها وتحقيق أهدافها وضمان بقائها. وقد اخترنا للدراسة احدى المؤسسات الاقتصادية الجزائرية الرائدة وطنيا في تبني مفهوم المسؤولية الاجتماعية والمتمثلة في المؤسسة الوطنية لصناعة الأكياس(SASACE). وقد خلصنا إلى أن المؤسسة المبحوثة تعمل على دمج أبعاد المسؤولية الاجتماعية من خلال الإدارة الفعالة لعلاقتها مع أصحاب المصالح، حيث تسعى جاهدة للتعرف عليهم وتسهر على معرفة متطلباتهم واشباع رغباتهم This research aims to identify how social responsibility is practiced by economic institutions, as the latter has become more aware than ever before of the great importance of this responsibility and the impact of fulfilling it on its success, achieving its goals and ensuring its survival. For the empirical investigation, we chose an Algerian economic institutions that is nationally leading in adopting the concept of social responsibility; this institution is the National Corporation for Bags Manufacturing (SASACE). The results revealed that the investigated institution is working on integrating social responsibility dimensions through effective management of its relationship with stakeholders, as it tries to know them and strives to know their requirements and satisfy their desires.
إدارة أصحاب المصالح؛ استراتيجية المؤسسة ؛ أصحاب المصالح؛ مؤسسة SASACE؛ مسؤولية اجتماعية. Stakeholders Management, Enterprise strategy, Stakeholders, SSACE Foundation, Social Responsibility
عبيدلي جمال الدين
.
تيماوي عبد المجيد
.
ص 400-420.
هرموش إيمان
.
رمضان إيمان
.
ص 110-126.
مشري حسناء
.
مسالتة سفيان
.
تمرابط زينب
.
ص 365-380.
حـمــــــــــــــزة رمــــــــــلـــي
.
نسرين عروس
.
ص 256-272.
عميرات إيمان
.
جيلالي تومي حمزة
.
ص 57-71.