مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 7, Numéro 2, Pages 440-458
2021-08-01

تحليل ظاهرة الموضة في اعتماد الأساليب الإدارية الحديثة: دراسة بعض النماذج

الكاتب : شريف نجمة . علي زيان محند وأعمر .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تحليل ظاهرة الموضة في اعتماد الأساليب الإدارية الحديثة، حيث تمثل الموضات المناجيرية مقاربات جديدة في المناجمنت ذات دورة حياة قصيرة تتمتع بانتشار واسع وسريع متبوعة بانخفاض مفاجئ في الاستعمال في فترة قصيرة نسبيا. الإجابة على الإشكالية المطروحة ما هي الميكانيزمات (الآليات) الأساسية التي تحفز المؤسسات على اعتماد الموضات المناجيرية؟ وفق مقاربة الموضات المناجيرية تبين أنه لا يمكن تفسير انتشار الأساليب الإدارية الحديثة وفقا للمعايير تقنية-اقتصادية فقط (القيمة الفعلية للأداة)، بل يجب بالإضافة إلى ذلك مراعاة العناصر الاجتماعية والنفسية المرتبطة بالمدراء والمتمثلة في جاذبية هذه الأداة للتطبيق، رغبة المدراء في محاكاة سلوك النخبة والقدرة الإقناعية للأداة، وتوصلت الدراسة إلى التأكيد على ضرورة الحذر من بعض الخطابات الترويجية للأساليب الإدارية الحديثة التي تسعى للاستثمار في هذا المجال وبالتالي الضغط على المؤسسات لتغيير أدواتها وممارساتها الإدارية في فترات قصيرة مما يكلفها كثيرا. Abstract : The aim of this study is to analyze the phenomenon of fashion in the adoption of modern management Styles. Where fashions management represent new management approaches that have a short life cycle with wide and rapid diffusion followed by a sudden reduction in use in a relatively short period of time. The answer to the problematic posed: What are the basic mechanisms that motivate institutions to adopt management fashion? According to the management fashion approach, it was found that the spread of modern administrative methods cannot be explained according to technical-economic criteria only (the actual value of the tool), But should we take into consideration the socio-psychological elements associated with managers, represented by the attractiveness of this tool, managers want to simulate the behavior of the elite and the persuasive ability of the tool. The study concluded the confirmation of the need to pay attention to certain promotional discourses of the modern administrative Styles that seek to invest in this field and therefore pressure on institutions to change their tools and administrative practices in short periods, which cost them dearly

الكلمات المفتاحية

موضة مناجيرية ; أساليب إدارية حديثة ; مقاربة الموضات المناجيرية ; دورة حياة الموضة المناجيرية ; خطاب ترويجي ; Fashion Management ; Modern Administrative Styles ; Management Fashions Approach ; Management Fashion Life Cycle ; promotional discourse