مجلة المواقف
Volume 17, Numéro 1, Pages 183-194
2021-07-29

المدرسة و النظام السياسي بين الخصائص البنيوية والمكونات الوظيفية - دراسة تحليلية من منظور سوسيولوجيا البنائية الوظيفية لتالكوت بارسونز-

الكاتب : طرابلسي عبدالحق .

الملخص

The School and political system between structural characteristics And functional components. - Analytical Study from the Perspective of the Structural Functionalisme Sociology of Talcott Parsons-. Abstract :Many scientific and political debates and even mediaareoccurred about the effectiveness of the role of the school in society, and they intensifywhen it concerns thereformation of the educational system in Algeria and the search for ananthological identity and a clear epistemological legitimacy of an original educational culture for the Algerianschool.This ideological conflict may rise and becomes intopolitical strives of groups.The school has the responsibility in all societies and in all times and places to teach individuals a universal human culture and national, local and ideological values that can produce human energy in order to develop the society and progress it materially and spiritually and keep Its vital and ethical components, especially in the transcription of the science and the knowledge within programs, methods and modern scientific educative process.However, these functions may be affected by the nature of the political system and its various effects and modelingof specificstructural patterns and characteristics of the desired schools. The authoritarian systems and the oligarchy even the chorboratianones, for example,take up the favorite models of schools in the allowed and forbidden framework, in the opposite ofthe democratic political systems. This problematical concept could pose a different argumentation about the possibility of political changing from the effectiveness of the role of the school. In this paper, we will discuss the argumentative relationship between the political system and the school between structural characteristics and functional components, in what has been raised by the functional structure theory of Parsons and the extent of the achievement of the functional requirements (AGIL) to perform roles in society for both political system and the school. Keywords: school; political system; functional requirements education; socialization الملخص: تثار العديد من السجالات والنقاشات العلمية والسياسية وحتى الإعلامية حول فعالية دور المدرسة في المجتمع ، بل وتزيد شدّة عندما يتعلق الأمر بإصلاح المنظومة التربوية في الجزائر والبحث عن هوية أنطولوجية ومشروعية إبستمولوجية واضحة لثقافة تربوية أصيلة للمدرسة الجزائرية ، وقد يتصاعد هذا الاعتراك الإيديولوجي ليصبح في مرمى التجاذبات السياسية ، فالمدرسة تتحمل مسؤوليتها في كل المجتمعات وفي كل الأزمنة والأمكنة في تلقين الأفراد ثقافة إنسانية كونية وقيم وطنية قومية أو عقدية أو محلية ، من شأنها إنتاج طاقة بشرية جاهزة لتطوير المجتمع وتقدمه ماديا وروحيا والحفاظ على مكوّناته الحيوية و الأخلاقية ، خاصة عند ترسيخ العلوم والمعارف ضمن برامج ومناهج وأساليب تربوية علمية حديثة ، غير أن هذه الوظائف قد تتأثر بطبيعة النظام السياسي وتأثيراته المختلفة وتنميط لقوالب وخصائص بنائية معينة من المدارس المرغوبة دون أخرى ، فمثلا تتخذ النظم التسلطية والأوليغارشية وحتى الكوربوراتية نماذج مفضلة من المدارس في إطار المسموح والممنوع ،على عكس النظم السياسية الديمقراطية ، كما أن هذا الاستشكال من الممكن أن يطرح جدلية مغايرة حول مدى إمكانية حدوث التغيير السياسي انطلاقا من فعالية دور المدرسة. وعليه سنناقش في هذا المقال العلمي جدلية العلاقة بين النظام السياسي والمدرسة بين الخصائص البنائية والمكونات الوظيفية وذلك في ضوء ما أثارته النظرية البنائية الوظيفية لبارسونز ومدى تحقق المتطلبات الوظيفية(AGIL) لأداء الأدوار في المجتمع لكل من الجهاز السياسي و المدرسة.

الكلمات المفتاحية

المدرسة ؛النظام السياسي ؛المتطلبات الوظيفية ؛التربية؛التنشئة الاجتماعية .