الباحث
Volume 13, Numéro 2, Pages 25-38

إرهاصات المدارس المعجمية العربية وتطورها

الكاتب : ذياب محمد عبد .

الملخص

ملخص: علم المعجمية العربية علم مهم من علوم العربية المختلفة، وهو يمثّل أهمّ مصادرها وهو بجانب ذلك علم جليل خطير يجمع أصنافاً من فروع اللغة والنحو والتصريف وغيرها، وكان العرب من الأمم السابقة إلى تأسيس أركان ثابتة لهذا العلم لا سيّما بعد نزول القرآن الكريم، فبدأت رحلة المعجمية العربية منذ القرن الثاني الهجري وما زالت مستمرة، فقد بدأ الخليل الرحلة بمعجم (العين) الذي دارت حوله الشكوك، وألّف العرب بعد (العين) معجمات من أنفس كتب التراث العربي الذي ورثناه فـ(الجمهرة) و(المجمل) و(المقاييس) و(الصحاح) و(العباب) و(أساس البلاغة) و(لسان العرب) و(القاموس المحيط) و(تاج العروس) وغيرها، كلّها معجمات كوّنت مدارس معجمية أو ما يشبه المدارس، يحقّ لنا العرب أن نفخر بها، وندرسها بعناية؛ لأنّ فيها من الكنوز ما لا يعلمه إلا الله والراسخون في العلم. الكلمات المفتاحية: إرهاصات؛ مدارس؛ معجم عربي Abstract : The science of Arabic lexicography is an important science of the various sciences of Arabic, and it represents its most important source, and besides that, it is a noble and dangerous science that combines varieties of the branches of language, grammar, conjugation and others. Arabic since the second century AH and is still continuing, as Hebron began the journey with the dictionary (Al-Ain), around which doubts revolved, and he composed the Arabs After (Al-Ain), the most valuable Arabic heritage books that we inherited are (Al-Jamah), (Al-Majmal), (Al-Maqayyat), (Al-Sahih), (Al-Abab), (Al-Balaghah), (Lisan Al-Arab), (Al-Qamos Al-Muheet) and (Taj The bride) and others, all of them are lexicons that formed lexical schools or similar schools, which Arabs have the right to be proud of, and we study them carefully. Because there are treasures in them that only God knows and who are firm in knowledge. Key Words: Suggestions; Schools; Arabic dictionary

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: إرهاصات؛ مدارس؛ معجم عربي ; Key Words: Suggestions; Schools; Arabic dictionary