عصور
Volume 20, Numéro 2, Pages 251-285
2021-07-27

من الاستعمار الى التعاون ( التعليم انموذجا )

الكاتب : مغزيلي عبد القادر . حمدادو بن عمر .

الملخص

بانتهاء الوجود المادي العسكري الفرنسي في الجزائر , انتهت حقبة تاريحية كان عنوانها الابرز الاستطان , والهيمنة , و بداية مرحلة ثانية عرفت تاريخيا بتصفية الاستعمار , حيث افضت الثورة التحريرية الجزائرية الى واحدة من اهم ملاحم القرن العشرين من خلال هزيمة اقوى الابراطوريات الاستعمارية الى جانب الامبراطورية البريطانية , وامام هذا المشهد الجديد كان لابد من البحث الجاد عن آليات جديدة تضمن الاستمرار الاستعماري في ثوبه الجديد كما خطط له منذ النصف الثاني من اربعينيات القرن العشرين , حيث وقع الاختيار على ربط الاستقلال بالتعاون في شت المجالات , على ان يكون السبق لفرنسا . ومن تلك المجالات : المجال الثقافي حيث استقر الرأي الفرنسي على الاستمرار من خلال المدرسة , كون مخرجاتها تخدم التوجه الفرنسي , و تصب في النهاية في المصلحة العليا لفرنسا . فثقافيا , ولغويا اصبحت الفرنسية لغة الادارة و التعامل . اما سياسيا فان اغلب النخب قد تكونت داخل اسوار المدرسة , وان الخريطة الجينية لاغلب الساسة الجزائريين قد وضعت معالمها خلف جدران المؤسسات التعليمية ذات التوجه الفرنسي , و اما اقتصاديا فان القاعدة الاقتصادية التي تنص على ان من يتحدث لغة يستهلك منتجاتها, وهو ما تحقق عمليا منذ بدايات الاستقلال الاولى. With the end of the French material military presence in Algeria, a historical period whose main title was settlement and domination ended, and the beginning of a second phase known historically as the liquidation of colonialism, where the Algerian liberation revolution led to one of the most important epics of the twentieth century through the defeat of the most powerful colonial empires alongside the British Empire. In front of this new scene, it was necessary to seriously search for new mechanisms that would ensure the colonial continuation in its new dress, as planned since the second half of the forties of the twentieth century, when the choice was made to link independence with cooperation in various fields, provided that France would be the first. Among those areas: the cultural field, where the French opinion has settled to continue through the school, since its outputs serve the French orientation, and ultimately serve the higher interest of France. Culturally and linguistically, French has become the language of administration and interaction. Politically, most of the elites were formed within the walls of the school, and the genetic map of most Algerian politicians has placed their features behind the walls of French-oriented educational institutions, and economically, the economic rule stipulates that whoever speaks a language consumes its products, which is practically achieved since the beginnings The first independence

الكلمات المفتاحية

التعاون ; المدرسة ; الهوية ; الثقافة ; الفرونكونوفية ; فرنسا ; الجزائر ; الاستعمار Cooperat ; School ; Identity; the culture ; Francophone ; France ; Algeria ; colonization