المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام
Volume 4, Numéro 1, Pages 15-33
2021-07-25

الإعلام الرقمي الجديد، بين المثالية الذكية ومتغيرات الواقع

الكاتب : السهلي بلقاسم .

الملخص

: The concept of new media enjoys the greatest fortune in modern academic media studies, as a result of the technical and technological interaction between the various audiovisual media on the one hand, and considering these studies as a result of a rapid digital technological development unprecedented in the history of media and communication, on the other hand. And considering the new media, a result of the variables of contemporary reality. Here, it represents a cause and an effect at the same time.and After the widespread spread of the Internet, communication technology took rapid steps towards individuals and societies, transforming the individual, the recipient of the means of communication and the media, from a one-way future, into an active, interactive, sender and message receiver, in light of a set of economic, political and social variables that govern the development of Contemporary means of communication and media. As a development, the fourth revolution in which the new media constitutes a fifth authority, in what has come to be called, alternative press, citizen journalism, proximity journalism, active press, and electronic journalism, new media ... From this standpoint, the research is subject to an attempt to approach the new media, In his smart ideal, and between the variables of the reality in which this media is active الملخص : يحظي مفهوم الإعلام الجديد ، بالحظ الأوفر في الدارسات الإعلامية الأكاديمية الحديثة ، نتيجة للتداخل التقني والتكنولوجي بين مختلف وسائل الإعلام المسموعة والمرئية من جهة ، وباعتبار هذه الدراسات نتيجة لتطور تكنولوجي رقمي سريع غير مسبوق في تاريخ وسائل الإعلام و الاتصال ، من جهة أخرى. وباعتبار الإعلام الجديد، نتيجة من نتائج متغيرات الواقع المعاصر. فهو يمثل هنا ، سبب ونتيجة في الوقت نفسه. وبعد الانتشار الواسع للانترنيت، خطت تكنولوجيا الاتصال خطوات سريعة ، اتجاه الأفراد والمجتمعات ، ليتحول الفرد ، المتلقي لوسائل الاتصال والإعلام ، من مستقبل في اتجاه واحد ، إلى مستقبل ومرسل نشط متفاعل ، ومنتقي للرسالة ، في ظل مجموعة من المتغيرات الاقتصادية والسياسية والاجتماعية ، التي تحكم تطور وسائل الاتصال والإعلام المعاصرة .باعتباره أيضا تطورا، يمثل الثورة الرابعة التي يشكل الإعلام الجديد فيها سلطة خامسة .في ما أصبح يسمى ، بالصحافة البديلة ، وصحافة المواطن وصحافة القرب والصحافة النشطة والصحافة الالكترونية الإعلام الجديد... ومن هذا المنطلق ، يتعرض البحث إلى محاولة المقاربة بين الإعلام الجديد ، في مثاليته الذكية ، وبين متغيرات الواقع الذي ينشط فيه هذا الإعلام

الكلمات المفتاحية

الاعلام الجديد- الاتصال- المجتم- التكنل ; جيات الحديثة