مجلة الباحث الإقتصادي
Volume 9, Numéro 1, Pages 274-298
2021-06-30

التسويق الالكتروني والمستهلك "الجديد"ميول واتجاهات المستهلك المصري نحو التسويق الالكتروني E-marketing And The "new" Consumer Al-masry's Tendencies And Tendencies Towards Electronic Marketing

الكاتب : أمل صديق عفيفي .

الملخص

يهدف البحث إلى قياس مدى ميول واتجاهات المستهلك المصري نحو التسويق الالكتروني. وقد اعتمد البحث في الجانب النظري على المنهج الوصفي التحليلي ، وفى الجانب العملي اعتمد البحث على جمع البيانات من أفراد عينة البحث (400 مفردة) تم اختيارهم بالأسلوب العلمي للمعاينة من القاهرة وبعض المناطق الريفية خارج القاهرة من خلال استمارة استبيان. ولمعالجة البيانات تم استخدام عدد من الأساليب الإحصائية مثل النسب المئوية، والمتوسط الحسابي، اختبار مربع كأي، ، معامل ارتباط ، معامل الثبات والصدق ،كما تم استخدام برنامج ( (SPSS في التحليلات الإحصائية. ويفترض البحث أنه توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين التسوق الالكتروني ومدى استخدام شبكة الإنترنت. وتوصلت نتائج البحث إلى مدى استخدام شبكة الانترنت ووسيلة الدخول إليها:أكثر من (90% ) من المستهلكين يستخدمون شبكة الانترنت ويستخدمها بشكل مكثف نحو 76% منهم۔ يحتل شراء اسلع والخدمات المرتبة الثالثة من أغراض استخدام شبكة الانترنت وهوما يكشف عن فتح جديد في الأسواق وسهولة الوصول إليها وعلى المُسوق أن يدرك ذلك ويتطوربما يتوافق معه وجدير بالذكر أن الهاتف المحمول جاء في المرتبة الأولى (61%) كوسيلة الدخول على الانترنت، ويعني ذلك اتساع فرص التسويق الالكتروني إلى آفاق غير مسبوقة. The research aims to measure the extent of Egyptian Consumer Tendencies and trends towards Electronic Marketing. In the theoretical side, the research relied on the descriptive and analytical approach, and in the practical side, the research relied on collecting data from Individuals of the research sample (400 Individuals) who were selected by the scientific method for sampling from Cairo and some rural areas outside Cairo through a questionnaire form. To process the data, a number of statistical methods have been used, such as percentages, arithmetic mean, Ki-square test, correlation coefficient, reliability and validity coefficient, and the SPSS program was used in statistical analyzes. The research assumes that there is a statistically significant relationship between electronic shopping The extent of the use of the Internet The results of the research revealed the extent of using the Internet and the means of accessing it: more than (90%) of consumers use the Internet and use it intensively, about 76% of them۔ The purchase of goods and services is ranked third in the purposes of using the Internet, which reveals A new opening in the Markets and ease of access to them, and the marketer should realize this and develop in accordance with it It is worth noting that the Mobile phone came in first place (61%) as a means of entering the Internet, and this means the expansion of electronic marketing opportunities to unprecedented heights.

الكلمات المفتاحية

التسويق الالكترونى, ميول,اتجاهات المستهلك ; E-marketing,tendencies,Consumer trends