مجلة الآداب والعلوم الإنسانية
Volume 14, Numéro 1, Pages 121-134

الدرس البلاغي في ضوء المقاربة النصية دراسة تقويمية

الكاتب : عبد العزيز فيضالي .

الملخص

ملخّص: يهدف هذا المقال الى طرح إشكالية تقديم الدرس البلاغي انطلاقا من بيداغوجيا المقاربة النصية التي تم اعتمادها كبيداغوجيا لمقاربة النص الأدبي، وتعليمية البلاغة. ولعل الإشكالية المطروحة في هذا الخيار البيداغوجي المستجد في تعليمية اللغة العربية وآدابها ـ وهي انشغال كل الأساتذة في جميع الأطوار والتي ظهرت مع المقاربة بالكفاءات. إذ تم اعتماد المقاربة النصية كمنهج جديد تدرس وفقه النصوص لكل المراحل التعليمية التربوية الجزائرية. وعليه فلإشكال هو: هل تهدف المقاربة النصية إلى استهداف الظاهرة البلاغية وتبيان دورها الذي تؤديه في بناء النص وتفكيكه وفهم مقاصده، أم إلى تعليم المعارف البلاغية انطلاقا من سياقات نصية وهو ما تم اختصاره في مقولة من النص إلى النص؟ وعليه سنعالج مجموعة من المفاهيم:كالمقاربة النصية، والظاهرة البلاغية ودورها في بناء وفهم مقاصد النص، كما سنقدم نقدا لفهم المقاربة النصية في الأوساط التربوية، مع اقتراح إعادة النظر في فهم تطبيق المقاربة النصية كبيداغوجيا لتعليمية النصوص، وتقديم الدرس البلاغي في مرحلة التعليم الثانوي. الكلمات المفتاحية: المقاربة النصية؛ الدرس البلاغي؛ المقصدية؛النص؛التعليم الثانوي. Abstract This article aims to address the problem of presenting the rhetorical lesson on the basis of the pedagogy of the textual approach that was adopted as a pedagogy to approach the literary text, and the teaching of rhetoric. Perhaps the problem raised in this new pedagogical option in the teaching of the Arabic language and its literature - namely, the preoccupation of all teachers in all stages, which appeared with the approach with competencies. The textual approach was adopted as a new curriculum that teaches the jurisprudence of texts for all educational educational stages in Algeria. Therefore, the problem is: Does the textual approach aim at targeting the rhetorical phenomenon and showing its role in constructing the text and deconstructing their intentions, or at teaching rhetorical knowledge from textual contexts, which was summarized in a saying from text to text? Accordingly, we will deal with a set of concepts: such as the textual approach, the rhetorical phenomenon and its role in constructing and understanding the purposes of the text, and we will present a critique of the understanding of the textual approach in educational circles, with a proposal to reconsider the application of the textual approach as a pedagogy for teaching texts, and present the rhetorical lesson in the secondary education stage. Keywords: textual approach; Rhetorical lesson; Intentional; text; secondary education.

الكلمات المفتاحية

النصية؛ الدرس البلاغي؛ المقصدية؛النص؛التعليم الثانوي. ; textual approach; Rhetorical lesson; Intentional; text; secondary education.