مجلة إقتصاد المال والأعمال
Volume 6, Numéro 1, Pages 555-570
2021-07-10

Estimating Short – Term Return On Customer Investment

Authors : Bani-ata Bassam .

Abstract

يعتبر تقييم العائد قصير الأجل على استثمار العميل بمثابة قياس كمية الأرباح أو الفوائد التي يمكن تحقيقها على الفور في غضون فترة زمنية قصيرة، على عكس ذلك وعلى المدى الطويل يهدف إلى القياس أو الوصول إلى أو تحسين سمعة الشركة وتغيير ولاء العملاء وكذلك مواقفهم في غضون فترة زمنية طويلة، فهل يمكن الإستثمار بالعميل وتحمل مصاريف ونفقات إضافية لتحقيق عائد ربحي أعلى من تكلفة هذا الإستثمار؟ كيف؟ ومتى يتم ذلك؟ تهدف هذه الدراسة إلى تقييم العائد على استثمار العميل على أساس مالي، والذي يمكن أن يحدد حدود وأنواع الإستثمارات التي سيتم استخدامها في هذا المجال من أجل تحقيق أفضل النتائج خلال فترة زمنية محددة. Evaluation of short–term return on customer investment means that quantity of profit or benefits which can be achieved immediately within a period of time (usually from 6-12 months) by adopting a number of Marcom marketing communication programs, in contrast with long- a term that aimed to measure and reach or improve company reputation and changing the customer's loyalty and their image as well as their attitudes within a period of time usually more than 1 year, Is it possible to invest in the customer and bear additional expenses to achieve a higher return on investment than the cost of this investment? How do? When will this be done? This study aims to evaluate the return on the client's investment on a financial basis, which can determine the limits and types of investments that will be used in this field in order to achieve the best results within a specific period of time.

Keywords

أرباح التسويق ; تكاليف الترويج ; جذب العملاء ; برامج تسويقية ; التسويق المتكامل ; Attract Customers ; Marketing Profit ; Promotion Cost ; Marketing Programs ; Integrated Marketing