Revue algérienne d'économie et gestion
Volume 15, Numéro 1, Pages 474-493
2021-06-30

دور التسويق الالكتروني للخدمة الصحية في كسب رضا المريض دراسة حالة: العيادة الطبية لجراحة الأسنان عيسوق زياد-تبسة

الكاتب : هوام عامر .

الملخص

ملخص : تهدف هذه الدراسة الى اختبار أثر التسويق الالكتروني للخدمة الصحية على رضا المريض، حيث تم الاستعانة بأداة الاستبيان وتوزيعها عن طريق المسح الشامل لمجتمع الدراسة والذي يبلغ 50 مريضاً والذين يرتادون العيادة الطبية لجراحة الأسنان عيسوق زياد بمدينة تبسة، ووزعت عليهم 50 استمارة واسترجعت منها 47 الاستمارة والقابلة للتحليل الاحصائي بعد تفحصها باستخدام برنامج SPSS V23. توصلت نتائج الدراسة الى وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتسويق الالكتروني للخدمة الصحية على رضا المريض، حيث قدر معامل الارتباط بين المتغيرين 0.743 وهو ارتباط طردي موجب وقوي، ويرجع رضا المريض للخدمة الصحية الى تأثره بعناصر المزيج التسويقي الالكتروني والمقدمة من طرف العيادة الطبية محل الدراسة بنسبة 55.20% من مجمل العناصر الكلية وهذه النسبة تعتبر عالية، أما باقي النسبة فتفسرها متغيرات أخرى لم تدخل في نموذج الدراسة. لذلك توصي الدراسة بضرورة الاهتمام بالتسويق الالكتروني للخدمة الصحية كأفضل الأداة لكسب رضا المريض. Abstract : This study aims to examine the impact of the e-marketing of the health service for patient satisfaction. And in order to test that, a comprehensive survey was conducted using a questionnaire. The questionnaire forms are distributed to 50 patients who visit the medical clinic for dental surgery Issouq Ziyad in Tebessa city, and 47 forms were retrieved for the statistical analysis by a SPSS V23 program. The results of this research showed that there is statistically significant effect of the e-marketing of the health service on patient satisfaction in this clinic, The correlation coefficient between the variables reached 74.3% which refers to the existence of a strong direct link. The patient satisfaction for the health service is due mainly to the e-marketing factors that are introduced by the medical clinic under investigation with a rate of 55.20 % among the overall factors. Concerning the other percentage, it is represented by other variables that are not included in this study. Therefore, this research recommends that e-marketing of the health service should be considered as the most important tool for gaining patient satisfaction.

الكلمات المفتاحية

التسويق الالكتروني ; الخدمة الصحية ; رضا المريض