Revue algérienne d'économie et gestion
Volume 15, Numéro 1, Pages 120-139
2021-06-30

دور مبادئ القيادة الديمقراطية في التقليل من أشكال مقاومة التغيير من وجهة نظر الاستاذة الجامعيين –دراسة ميدانية بجامعة غرداية

الكاتب : بسة سامي . خنيش يوسف .

الملخص

هدفت الدراسة إلى ابراز دور مبادئ القيادة الديمقراطية في التقليل من أشكال مقاومة التغيير لدى الاساتذة الجامعيين بجامعة غرداية، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي وتصميم استبيان، تم تحليله برنامج spss . أظهرت نتائج الدراسة أنه لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05≥α) بين مبادئ القيادة الديمقراطية الثلاثة: العلاقات الإنسانية، المشاركة، التفويض والتقليل من أشكال مقاومة الاساتذة للتغيير بجامعة غرداية، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أراء المبحوثين بخصوص أشكال مقاومة التغيير تبعا لمتغير العمر، وسنوات الخدمة، في حين أنه تم تسجيل فروق تبعا لمتغير الجنس، والمستوى الوظيفي. The study aimed to highlight the role of democratic leadership principles in reducing the forms of resistance to change among university professors at the University of Ghardaia, and the descriptive analytical method was used and a questionnaire was designed, which was analyzed by the spss program. The results of the study showed that there is no statistically significant relationship at the level of significance (0.05≥α) between the three principles of democratic leadership: human relations, participation, delegation and the reduction of the forms of resistance of professors to change at the University of Ghardaia. There are no statistically significant differences in the opinions of the respondents regarding the forms of Resistance to change depending on the variable of age and years of service Whereas, differences were recorded according to the variable of sex and the occupational level.

الكلمات المفتاحية

مبادئ القيادة الديمقراطية ; ; قيادة ; مبادئ القيادة الديمقراطية ; مقا ; قيادة ; مبادئ القيادة الديمقراطية ; مقا ; مة التغيير ; أشكال مقا ; مة التغيير ; جامعة غرداية ; قيادة ; مبادئ القيادة الديمقراطية ; مقاومة التغيير ; أشكال مقاومة التغيير ; جامعة غرداية. ; Leadership; democratic leadership principles; resistance to change; forms of resistance to change; University of Ghardaia