Recherches psychologiques et educatives
Volume 11, Numéro 1, Pages 31-64

طرق قياس مقروئية الكلمة المكتوبة

الكاتب : قيدوم شروق .

الملخص

الملخص: تحظى الكتب المدرسية اليوم بتعديلات دورية من أجل محاولة الارتقاء بها إلى مستوى الجودة. من حيث الشكل والمضمون، فالقيمة الحقيقية للمادة المقروءة تبرز من خلال فهم القارئ لها وتفاعله معها مع ملاءمتها لمستوى نموه اللغوي والمعرفي. وهذا ما نصت عليه اللجنة الوطنية للمناهج؛ إذ أكدت على مبدأ المقروئية الذي يستلزم البساطة، الوضوح والدقّة في صياغة البرامج لجعله أداة سهلة الاستعمال. وهذا ما يسعى إليه أيضا أغلب مؤلفي المجلات المكتوبة والإلكترونية والكتاب في مختلف المجالات والتخصصات، وذلك من أجل إيصال معارفهم بأسلوب واضح قابل للفهم والاستيعاب إلى أكبر شريحة من القراء. ومن هنا حاولت في هذا المقال عرض بعض أساليب وطرق قياس مقروئية الكلمة المكتوبة. الكلمات المفتاحية: المقروئية، مستويات المقروئية، طرق قياس المقروئية، الكلمة المكتوبة. Abstract : Nowadays, school books have a regular amendment in order to achieve the quality level. In terms of form and content. Whereas the real value of the readable material stands out by the reader's understanding and interaction with it, with its relevance to his level of linguistic and cognitive development .and that what the national curriculum committee stipulated of; as she emphasized the principal of the readability, which necessitates on simplicity, clarity and accuracy in program formulation to make it useful tool. This is what most of written and electronic magazine and book seek to, in different fields and specialties, in order to communicate their knowledge in a clear and understandable manner to the largest segment of the readers. I tried in this article to present some methods of measuring the readability of the written word. Keywords: Readability, Readability level, Methods of measuring the readability, written word.

الكلمات المفتاحية

المقروئية، مستويات المقروئية، طرق قياس المقروئية، الكلمة المكتوبة. Readability, Readability level, Methods of measuring the readability, written word.