Revue internationale de Traduction Moderne
Volume 6, Numéro 8, Pages 29-39

ثقافة المواطنة بين الاغتراب والتحديث في العصر الرقمي

الكاتب : بن عميرة زوينة .

الملخص

ملخص: شهد العالم تطورا كبيرا وتغيرا سريعا في مطلع الألفية الثالثة، أدى إلى حدوث ما يعرف بالثورة التكنولوجية والرقمية. وبظهور وسائل الإعلام وشبكات التواصل الاجتماعي المتنوعة، التي سهلت الحصول على المعلومات وانتشارها بين أفراد المجتمع، أسهم هذا في شيوع عدة ظواهر ثقافية سلبية، لعل أبرزها ظاهرة الفصام الثقافي؛ حيث تفقد الثقافة هويتها وقيمها. وفي ظل ما يمر به المجتمع المعاصر من تخبط قيمي، وتدني للمعايير الإيجابية في السلوك، وزيادة الشعور بالاغتراب والتباين في الوعي بمفهوم الثقافة الرقمية والحرية في استعمال المواقع الإلكترونية استدعت الضرورة تدخل مختلف مؤسسات التنشئة الوطنية؛ من أجل خلق بيئة إلكترونية أكثر أمنا وسلاما، وذلك بتوعية المواطن (الطالب) ببرامج ودروس في التربية الرقمية، تقوم على تكريس قيم المواطنة التي تساعده على حماية نفسه من المعتقدات الخاطئة التي تنشر عبر الوسائط الرقمية. وعلى ضوء ما سبق يمكن تحديد مشكلة الدراسة في محاولة الإجابة عن السؤال الرئيس: ما مدى وعي الطلبة بمفهوم المواطنة الرقمية؟ وما دواعي تحقيقها لدى الأجيال؟ Abstract: The world has witnessed a fast and considerable development in the early third millennium. This development has led to a technological and digital revolution. Due to the appearance of the means of communication and different social media that facilitate the obtaining and spread of information among people, many negative cultural phenomena have spread most importantly cultural schizophrenia in which culture loses its identity and values. In light of the instability of values that the contemporary community is witnessing, in addition to the low standards and behavior, as well as the increase of the homesickness feeling and the differences of awareness of digital culture and freedom of the use of websites, it became a must that the national developing companies interfere to create a safer electronic environment through raising the citizens (students) awareness of programs and lessons about the digital education. These programs aim to dedicate the values of citizenship that help citizens being away from the wrong beliefs that are overspread on the digital media. In light of all what precedes, the problematic of this intervention is determined so as to answer the main question: To what extent are students aware of digital citizenship? Why does it have to be achieved in the generations?

الكلمات المفتاحية

القيم ; المواطنة ; المواطنة الرقمية ; المواطن الرقمي ; الوسائط الرقمية ; values ; citizenship ; digital citizenship ; digital citizen ; digital mediums