مجلة قبس للدراسات الإنسانية والاجتماعية
Volume 5, Numéro 1, Pages 608-642
2021-07-05

العدل عند المعتزلة

الكاتب : مختاري عمر .

الملخص

الملخص: تعد المعتزلة من أهم الفرق الإسلامية التي جاءت ترافع في تاريخها وتذب عن دين التوحيد، بما أوتيت من قوة الجدل والمناظرة، وقد شكلت مدرسة فكرية دينية مستقلة بذاتها، سطرت أصولا وقواعد جعلتها منظومة يَنْبَنِي عليها تصورها في الأصول وفروع الدين، وقد صبّت ذلك في أصول خمسة توارثتها أجيال المعتزلة على رأسها: العدل الذي يُعد كأحد الكليات الإيمانية، والأصل الثاني بعد التوحيد، وقد اهتم به المعتزلة اهتماما كبيرا وفرّعوا عنه أصولا أخرى، فحاولت بلورة رؤية خاصة بالعدل لا يَسْقَمُ معها التوحيد، وتستقيم بها العلاقة بيننا وبين الله. وكذا إصلاح الرؤية الخاطئة عن العدل الإلهي التي قد تضيع معها كل معاني الدين القويم، والتوحيد الصحيح، ليغدوا معهم العدل الإلهي وجه من وجوه التوحيد؛ فعملوا على إشاعة الرؤية المعرفية الصحيحة وتكريس الفهم السليم للعدل الإلهي، صونا للدين من العقائد الضالة والاختراقات الثقافية المنحرفة المشوِّشة، وهذا المجهود كله متفجر من ينبوع الدليل والبينة، والبرهان الساطع و المنهج الصّارع الذي يصيب من النقل كما العقل أيضا. الكلمات المفتاحية: المعتزلة؛ العدل؛ التوحيد؛ الحرية؛ العقل؛ Abstract: El Mu'tazila is one of the most important Islamic groups that came to defend the religion of monotheism in its history, with what came from the power of controversy and debate, and it formed an independent school of thought. He established principles and rules that made it a system on which to base his perception of assets and branches of debt, and he did this in the origins of the five ancestors including the generations of Mu'tazila, including: justice, which is considered as one of the faculties of faith, and the second origin after monotheism. The Mu'tazilites paid him great attention and diversified from him with other origins: the attempt to formulate a vision of justice does not spoil monotheism with it, and straighten out the relationship between us and our God , and also, correcting the false view of divine justice, which can lose all meanings of righteous religion, and correcting monotheism, so that divine justice becomes one of the aspects of monotheism with them, they have therefore worked to spread the correct epistemological view, confirm a good understanding of divine justice, safeguard religion from lost beliefs, and cultural, perverted and confused breakthroughs. And all of this effort comes from the source of proofs, proofs, shining proofs and the difficult approach that takes from transmission (Quran and Sunnah) as well as from the mind. key words :El Mu'tazila; monotheism; justice; freedom; the mind

الكلمات المفتاحية

العدلية ; العدل ; الحرية ; العقل