رفوف
Volume 9, Numéro 2, Pages 411-428
2021-07-14

Proto-orientalism, The English Early Modern Theatre Of Alterity, And The Cultural Logic Of Nascent Capitalism ما قبل الاستشراق, المسرح الإنجليزي الحديث المبكّر للتغيّر والمنطق الثقافي للرأسمالية الوليدة

Authors : Benkhelifa Imane . Halimi Mohamed Seghir .

Abstract

This article situates in a revisionist context Anglo-Muslim encounters and their representations in Drama. Drawing upon such methodologies as New Historicism and Postcolonialism, the present paper aims to yoke the incommensurable discursive and the material and to gauge the implications of Nascent Capitalism and the subsequent emergence of a market culture on the representation of Muslims. It is argued that England’s belated initiative in global trade fueled a strong tendency towards contradistinction. The theatre, as a cultural institution and a rapidly expanding entertainment industry, was inextricably bound to the joint-stock companies that dominated foreign Eastern trade and contributed to diffusing and complicating those encounters further. By drawing from the perpetual process of antagonism to Islam, and by responding to the mercantilism of theatricality, the theater was bound to an economical-religious necessity in engendering the cultural imperative of Proto-Orientalist Muslim representations. تضع هذه المقالة في سياق تعديلي المواجهات الأنجلو-إسلامية وتمثيلاتها في الدراما. بالاعتماد على منهجيات مثل التاريخية الجديدة وما بعد الاستعمار ، نهدف الى إلى ربط الخطاب والمادية المتضادان وقياس الآثار المترتبة على الرأسمالية الوليدة والظهور اللاحق لثقافة السوق على تمثيل المسلمين. يقال إن مبادرة إنجلترا المتأخرة في التجارة العالمية غذت ميلًا قويًا نحو التمييز المتناقض. كان المسرح ، كمؤسسة ثقافية وصناعة ترفيهية سريعة التوسع ، مرتبطًا ارتباطًا وثيقًا بالشركات المساهمة التي هيمنت على التجارة الخارجية الشرقية وساهمت في نزع فتيل وتعقيد تلك اللقاءات بشكل أكبر. بناية على العداء الدائم للإسلام ، و الطابع التجاري للمسرحيات ، كان المسرح مرتبطًا بضرورة اقتصادية دينية في توليد الضرورة الثقافية للتمثيلات الإسلامية لما قبل الاستشراق.

Keywords

contradistinction ; mercantilism ; nascent capitalism ; proto-orientalism ; theatricality ; التمييز المتناقض ; التجارية ; الرأسمالية الوليدة ; ما قبل الاستشراق ; المسرحية