رفوف
Volume 9, Numéro 2, Pages 138-152
2021-07-14

تعليمية قواعد اللغة العربية وفق المقاربة بالكفاءات Didactic Arabic Grammar According To The Competencies Approach

الكاتب : باحزاز مبخوت . بوخاتم مولاي علي .

الملخص

تحتل اللّغة العربيّة مكانة مميّزة بين المواد التعليميّة الأخرى، فهي اللّغة المعتمدة في التعليم عندنا في الجزائر، وهي الوسيلة التي بواسطتها تنقل المعارف وتكتسب المهارات اللّغوية وترسّخ القيم الوطنية، فكلما تحكم المتعلّم فيها، سهّل عليه تعلّم المواد التّعليمية الأخرى، لذلك يعكف التربويون للبحث باستمرار عن أنجع السّبل والطرائق التي تسمح باكتساب المعارف اللّغوية وترسيخها في ذهن المتعلّم بل وتوظيفها في حياة المتعلّم اليوميّة، تهدف هذه الورقة البحثيّة إلى الوقوف على تطبيق المقاربة بالكفاءات في حقل تعليميّة اللّغات واستثمار تدريس نشاط قواعد اللّغة من ذلك. Abstract The Arabic language occupies a distinctive place among other educational materials, as it is the approved language in education in Algeria. It is the means by which knowledge is transferred, linguistic skills are acquired, and national values are established, So the more the learner rules over it, the easier it is for him to learn other educational materials, So educators are constantly searching for the most effective ways. and methods that allow the acquisition of linguistic knowledge and its consolidation in the mind of the learner, and even employ it in the daily life of the learner. This research paper aims to identify the application of the competencies approach in the field of language teaching and to teach language grammar activity.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: المقاربة، الكفاءة، المقاربة النصيّة، قواعد اللّغة، المتعلّم. Key words: Approach, Competence, Textual Approach, Grammar, Learne