مجلة الإدارة والتنمية للبحوث والدراسات
Volume 10, Numéro 1, Pages 264-280
2021-06-01

السلوك الاستهلاكي للمستهلك الجزائري إتجاه المنتجات المقلدة -دراسة ميدانية لعينة من المستهلكين-

الكاتب : بنين عبد الرحمن .

الملخص

نهدف من خلال هذه الدراسة إظهار واقع المستهلك الجزائري إتجاه المنتجات المقلدة المتوفرة في السوق الجزائرية، بالإضافة الى إبراز مدى أضرار المنتجات المقلدة على المستهلك للحفاظ على سلامته، نظرا لافتقار معظم المنتجات المقلدة لمعايير الجودة والسلامة، وقد قمنا بالدراسة على عينة من المستهلكين الجزائريين، وتوصلت الدراسة أن المستهلك الجزائري يفرق بين المنتجات المقلدة والاصلية بعدة معايير، بالإضافة لاقتناءه للمنتجات المقلدة نظرا لعدم توفر المنتجات الاصلية في غالب الأحيان أو لإرتفاع سعرها بالنظر إلى دخل المستهلك. This study aimed to shed light on the reality of Algerian consumers towards the counterfeit products available in the Algerian market. In addition, the purpose was also to highlight how harmful the counterfeit products for maintaining consumer safety, due to the lack of quality and safety standards of most counterfeit products. This study was conducted around a sample of Algerian consumers. It is concluded that the Algerian consumers distinguish between the original and counterfeit products by many criteria. Moreover, they select counterfeit products because either original products are unavailable, so often, or their high prices considering the consumer income. Keywords : Algerian consumer, consumer behavior, counterfeit products.

الكلمات المفتاحية

المستهلك الجزائري ; سلوك المستهلك ; المنتجات المقلدة