les cahiers du mecas
Volume 17, Numéro 3, Pages 389-401
2021-07-13

تجربة التعليم عن بعد في ظل انتشار فيروس كورونا من وجهة نظر الطلبة

الكاتب : سلهامي سامية .

الملخص

لم يعد واقع التعليم العالي كما كان سابقا في الآونة الأخيرة بمختلف تخصصاته تقليديا، بل أصبح مطالبا بمواجهة كثير من التحديات، في مقدمتها تحديات البيئة المتغيرة والتطورات التقنية في كافة المجالات بما فيها تخصص تكنولوجيا المعلومات و الاتصال. فانتشار فيروس كورونا المفاجئ أجبر العالم على استخدام التكنولوجيا و ألغى فكرة التعلم في قاعات الدراسة التقليدية و أجبر الطلاب على البقاء في المنازل ليتحول الأمر في قطاع التعليم إلى تكنولوجيا إجبارية عرف بالتعليم عن بعد. وعليه فان دراستنا تقوم على عرض تجربة التعليم عن بعد في ظل انتشار فيروس كورونا من وجهة نظر الطلبة من خلال استبيان موجه لعينة من طلبة الجامعيين لمعرفة مدى نجاعة هذا الأسلوب من التعليم نظرا لخصوصيته من جهة و الصعوبات التي يمكن تواجه الطلبة و تعيق مدى استيعابهم للدروس من جهة أخرى. ومن بين أهم النتائج المتوصل إليها أن تجربة التعليم عن بعد في الموسم الجامعي 2019-2020 ضعيفة وغير مرضية وهذا بسبب ضعف التفاعل بين الطلبة أنفسهم من جهة وبين الطلبة والمدرسين من جهة أخرى وبالتالي لا يعد التعليم عن بعد خيارا للجامعة الجزائرية وإنما هو واقع مفروض عليها لكونه الطريقة الوحيدة التي يمكن من خلالها إنجاح و إنهاء الموسم الجامعي . الكلمات المفتاحية : التعليم عن بعد، فيروس كورونا، الطالب، الجامعة الجزائرية . The reality of higher education is no longer traditional as it was in recent times with its various specializations, but has become required to face many challenges, foremost among which are the challenges of the changing environment and technical developments in all fields, including the specialization of information and communication technology. The sudden outbreak of the Corona virus forced the world to use technology. Abolish the idea of learning in the traditional classroom, Students were forced to stay at home, and the matter in the education sector turned into a compulsory technology known as distance education. According to this, our study is based on presenting the experience of distance education in light of the spread of the Corona virus from the students' point of view through a survey directed at a sample of university students to find out how successful this method of education is given its specificity on the one hand and the difficulties that students may face and the extent of their understanding of lessons from on the other hand. Among the most important results reached is that the experience of distance education in the 2019-2020 university season is weak and unsatisfactory, and this is due to the weak interaction between students themselves on the one hand and between students and teachers on the other hand. The only way to succeed and end the university season.

الكلمات المفتاحية

التعليم عن بعد ; فيروس كورونا ; الطالب ; الجامعة الجزائرية