مجلة ضياء للبحوث النفسية والتربوية
Volume 2, Numéro 1, Pages 54-87

الكفايات التدريسية لدى الطلبة المعلمين تخصصي اللغة العربية والمرحلة الأساسية بكلية التربية جامعة الأقصى في حصة القراءة من وجهة نظر المشرفين The Teaching Competencies Of The Student Teachers Specializing In Arabic Language And The Basic Stage Of The Faculty Of Education, Al-aqsa University, In The Reading Session From The Point Of View Of The Supervisors

الكاتب : الشيخ علي أيمن .

الملخص

ملخص البحث: هدف البحث التعرف على الكفايات التدريسية الواجب توافرها لممارسة الطلبة المعلمين تخصصي اللغة العربية والمرحلة الأساسية بكلية التربية جامعة الأقصى خلال تدريسهم لحصة القراءة، وتم تطبيق استبانة اشتملت على (59) كفاية على عينة مكونة من (62) مشرفاً ومشرفة، واتبع المنهج الوصفي المسحي، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق في متوسطات درجات ممارسة الكفايات التدريسية لدى عينة البحث في حصة القراءة من وجهة نظر المشرفين تعزى لمتغيري التخصص وطبيعة التعلم، وتم تقديم التوصيات منها: اهتمام المشرفين التربويين بالطلبة المعلمين من حيث توجيههم بما يسهم في تطوير أدائهم التدريسي في حصة القراءة نظراً لأهمية مهارة القراءة، وتطبيق التعلم بالأقران الزملاء كي يرسخ فكرة التنافس الشريف بينهم ويحثهم على التمكن من كفايات تدريس القراءة. Abstract: The aim of the research is to identify the teaching competencies that must be available for the practice of student teachers specializing in Arabic language and the basic stage at the Faculty of Education at Al-Aqsa University during their teaching of the reading session. Results There were no differences in the mean scores of the teaching competency practice among a sample research on the reading session from the supervisors’s point of view is attributed to the variables of specialization and the nature of learning, and recommendations were made, including: The interest of educational supervisors with student teachers in terms of directing them in a way that contributes to the development of their teaching performance in the reading session due to the importance of reading skills, and applying peer learning to consolidate the idea of honest competition Between them and urges them to master the competencies of teaching reading.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الكفايات التدريسية، الطالب المعلم، جامعة الأقصى. ; Key words: Teaching competencies, student teacher, Al-Aqsa University.