مجلة آفاق لعلم الاجتماع
Volume 11, Numéro 1, Pages 175-192
2021-06-30

مساهمة البيئة المدرسية في انتاج الانقطاع المدرسي من وجهة نظر الأساتذة

الكاتب : ميهوبي فوزي . العرابي أمحمد .

الملخص

الملخص: هدف البحث هو الكشف عن كيفية مساهمة المدرسة في انتاج الانقطاع المدرسي، ولهذا الغرض استخدمنا مقياس يحتوى على أربع (4) أبعاد: المتعلم – الأستاذ – سيّر المدرسة – المنهاج. ثم تطبيقه على عينة متكونة من (77) أستاذ وأستاذة التعليم المتوسط من ولايتي الجزائر العاصمة والبليدة، وأسفرت النتائج أن العناصر المكونة للأبعاد تؤثر في الانقطاع المدرسي وبدرجات متفاوتة. الكلمات المفتاحية: الانقطاع المدرسي – المدرسة – الأساتذة. Résumé: The aim of the research is to detect how the school contributes to the production of school dropout. for this we used a test containing: the pupil – the teacher – the functioning of the school – the curriculum. we therefore applied it to a sample made up of (77) teachers from the colleges of Algiers and Blida. Finally, the research has led to the fact that the elements of the dimensions have effects with different degrees. Keywords: School dropout – school – teachers.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الانقطاع المدرسي – المدرسة – الأساتذة. ; Keywords: School dropout – school – teachers.