أبعاد إقتصادية
Volume 11, Numéro 1, Pages 189-207
2021-06-30

واقع و أهمية التعليم الالكتروني في الجامعة الجزائرية (في فترة الكورونا)

الكاتب : بن طالب سامية .

الملخص

تهدف و تبحث هذه الدراسة في تحديد واقع وأهمية التعليم الالكتروني في الجامعة الجزائرية أثناء جائحة كورونا و هذا مع اختبار الفرضيات التالية: إن التطور التكنولوجي و الثروة المعرفية العالمية هما السببان الرئيسيان لانتهاج الجزائر لنمط التعليم الالكتروني ؛ يعتبر التعليم الالكتروني أحد أنماط التعليم المصاحبة و المكملة للتعليم التقليدي في فترة الكورونا؛ تمتلك الجزائر مقومات كثيرة تجعلها من بين الدول الناجحة في تطبيق نمط التعليم الالكتروني؛ و من أجل البحث في الموضوع اعتمدنا على المنهج الوصفي . في النهاية خلصت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها أن التعليم الإلكتروني أصبح ضرورة حتمية للجامعات وتطبيقه ليس فقط في حالة الأزمات ولكن حتى في حالة استقرار الأوضاع في البلد و هذا موازاة مع التعليم التقليدي لما يوفره من مزايا و فرص لجميع أطراف العملية التعليمية الجامعية. الكلمات المفتاحية: التعليم الإلكتروني ، التعليم التقليدي، الجامعة الجزائرية ، جائحة كورونا. Abstract: This study aims to determinate and research situation and importance of electronic education in Algerian university during corona pandemic. To answer the above, we tested the following hypotheses: Technological development and global knowledge revolution are the two main reasons for adopting an e-learning in Algerian universities, e-learning is considered as an accompanying and a complement of traditional education in corona’s period, Algeria has several potentials which help to rank among the first countries in the world in the success of e-learning, And for this subject, we used the descriptive method. In the end, we concluded several results ,which the most important is that the e- learning become an inevitable necessity for universities and its application is possible not only in crisis but even in stable situation of a country in parallel of traditional education because it offers many advantages and opportunities for all parties of education university process. Key words: electronic learning, traditional education, Algerian University, Corona pandemic.

الكلمات المفتاحية

التعليم الإلكتروني ، التعليم التقليدي، الجامعة الجزائرية ، جائحة كورونا.