دراسات في العلوم الإنسانية والاجتماعية
Volume 21, Numéro 1, Pages 254-273

إسهامات الوسائل التكنولوجية الحديثة في الممارسة الاعلامية

الكاتب : جواهرة سعاد .

الملخص

Abstract: Within the framework of the technological development of the media and communication,new media concepts and contents emerged, which were reflected in the practice of the media process in communication media .After the information was presented as a conceptual container for ideas that seeks to clarify a meaning for the recipient ( receiver) through knowledge and news in multiple and diverse forms , whether in the form of a single or a sentence of text, Today information is presented according to the media process produced by modern technology, which requires the presence of the news (the message) and the material carrier of the news (the means) only,This led to the emergence of new elements in the media process and the mass media. In addition to the development of media characteristics resulting from the advanced applications of modern technology to adapt it to the media practice in the new media,Thus, the modern technological means became the added value of the media. المؤلف المرسل: جواهرة سعاد djouahra.souad@univ-alger3.dz Keywords: modern technology, modern technology media, media technology , media practice, the new media. الملخص: في إطار التطور التكنولوجي لوسائل الإعلام والاتصال برزت مفاهيم ومضامين إعلامية جديدة انعكست على ممارسة العملية الإعلامية في وسائل الإعلام، فبعدما كانت المعلومة تقدم باعتبارها وعاء مفاهيمي للأفكار تسعى لتوضيح معنى ما للمتلقي، وذلك من خلال معارف وأخبار بأشكال ووسائط متعددة ومتنوعة سواء على شكل مفردة أو جملة أو نص، أصبحت المعلومة اليوم تقدم وفق العملية الإعلامية التي أفرزتها التكنولوجية الحديثة والتي باءت تتطلب وجود الخبر (الرسالة) والحامل المادي للخبر (الوسيلة) فقط، الأمر الذي أدى إلى بروز عناصر جديدة في العملية الإعلامية في وسائل الإعلام، إضافة إلى استحداث خصائص إعلامية جديدة ناتجة عن التطبيقات المتطورة للتكنولوجية الحديثة لتكييفها مع الممارسة الإعلامية في الإعلام الجديد، وبهذا أصبحت الوسيلة التكنولوجية الحديثة بمثابة القيمة المضافة للوسيلة الإعلامية. الكلمات المفتاحية: التكنولوجيا الحديثة؛ وسائل التكنولوجيا الحديثة؛ تكنولوجيا الإعلام؛ الممارسة الإعلامية؛ الإعلام الجديد.

الكلمات المفتاحية

التكنولوجيا الحديثة؛ وسائل التكنولوجيا الحديثة؛ تكنولوجيا الإعلام؛ الممارسة الإعلامية؛ الإعلام الجديد.