دراسات إسلامية
Volume 16, Numéro 1, Pages 25-36
2021-06-20

المناسبة الصوتبة وحسن التأليف في الخطاب القرآني

الكاتب : بوصبع أحمد .

الملخص

المناسبة الصوتية وحسن التأليف في الخطاب القرآني ملخص: جمال القرآن جمال متفرد، لا يماثله جمال أو يقترب منه، وكل مفردة فيه تشكل ركيزة بيانية في نظمه، وركنا بارزا في تركيبه، تضفي عليه جمالاً وإعجازاً، والمتذوق للغة الخطاب القرآني، يدرك موقع المفردة القرآنية وهدفها من حيث دلالة المعنى ودلالة الإيقاع معًا، ويستحيل زحزحت أي مفردة قرآنية عن مكانها أو استبدال حرف منها بآخر فهي تخلب اللب، وتأخذ بالإحساس، وتمتلك النفس، شديدة الارتباط بالمعنى، واختلاف موقعها يضفي إلى اختلاف معانيها، فهي قيمةٌ جمالية صوتيةٌ، لها وظيفةٌ مهمةٌ بما تحمله من دلالات ومعان وإيحاءات، والخطاب القرآني يتخير الألفاظ تخيراً يقوم على أساس من تحقيق الايقاع المتسق مع جو الآية وجو السياق. Abstract: The beauty of the Qur’an is a very distinct beauty that does not match it and does not come close to it and every word in it forms a graphic pillar in its systems and a prominent pillar in its composition that increases it beauty and give and who tastes the Qur’anic discourse realizes the position of the Qur’anic word and its goal from all the connotations of meaning and rhythm and it is impossible to move any Qur’anic vocabulary from its place or substitute any A letter from a word because it disturbs the meaning, takes the feeling and owns the soul .. It is very connected to the meaning and the destruction of its sites causes the imbalance of its meanings, as it is a phonological aesthetic value that has a specific function because of its connotations, meanings and suggestions. And the Qur’anic discourse selects words in a delicacy based on achieving a rhythm consistent with the atmosphere of the verse and the atmosphere of the context

الكلمات المفتاحية

الخطاب القرآني : Quranic discourse المناسبة الصوتية: Acoustic occasion المفردة : Singular