المجلة المغاربية للدراسات التاريخية والإجتماعية
Volume 13, Numéro 1, Pages 273-297
2021-07-04

تأثير الاتصال البيداغوجي الشخصي للأستاذ على التحصيل الدراسي لتلميذ التعليم المتوسط.the Effect Of The Professor’s Personal Pedagogical Communication On The Academic Achievement Of The Intermediate Education Student.

الكاتب : مغتات العجال .

الملخص

تهدف هذه الورقة البحثية إلى التعرف على تأثير الاتصال البيداغوجي الشخصي للأستاذ على التحصيل الدراسي لتلميذ التعليم المتوسط. و تكونت العينة من (131) تلميذا وتلميذة من تلاميذ السنة الرابعة متوسط. و استخدم الباحث أداة الاستمارة لجمع المعلومات عن العلاقة بين المتغيرين المستقل والتابع. و تم التوصل إلى أن الاتصال البيداغوجي الشخصي للأستاذ يؤثر على التحصيل الدراسي لتلميذ السنة الرابعة من التعليم المتوسط. من خلال بعض المتغيرات المتمثلة في اللغة المستعملة من جهة وفي علاقتها بالانتماء الاجتماعي من جهة أخرى إضافة إلى مساهمة الأسرة في اندماج التلميذ في المدرسة و انعكاس كل ذلك على تحصيله. This research paper aims to identify the effect of the professor’s personal pedagogical communication on the academic achievement of the intermediate education student. The sample consisted of (131) male and female students from the fourth year average. The researcher used the questionnaire tool to collect information about the relationship between the independent and dependent variables. And it was concluded that the professor’s personal pedagogical contact affects the academic achievement of the fourth year pupil of intermediate education. Through some of the variables represented in the language used on the one hand and in its relationship to social affiliation on the other hand, in addition to the family’s contribution to the integration of the student in the school and the reflection of all this on his achievement.

الكلمات المفتاحية

الاتصال، الاتصال الشخصي، الاتصال البيداغوجي ــ الصفي ــ، التحصيل الدراسي، التأثير. ; Communication, Personalcommunication, educational communication in the classroom, academic achievement, and impact.