Dirassat
Volume 12, Numéro 1, Pages 282-320
2021-06-28
الكاتب : بن سلامة حكيم . بوخبزة نبيلة .
ملخص: يعتمد الفرد المعاصر على المعلومات المحيطة به في اتخاذ قرار ما أو تغيير سلوك استهلاكي معين عن طريق استخدام العديد من الوسائط الاتصالية. ومن بين هذه الوسائط نجد الفيلم السينمائي الذي قدم فرصة إضافية لإشهار العلامات التجارية من خلال إدراجها في سياق المشاهد بطرق مختلفة. ونظرا لما حققته السينما الامريكية عن طريق أفلامها المتنوعة والثرية من توسع غير مشكوك فيه من حيث المتابعة والاعجاب، فقد أصبح الاشهار السينمائي للعلامات التجارية أكثر مردودية وفعالية باعتبار أن العلامة التجارية المدرجة تحظى بمتابعة وانتباه ملحوظين على المستوى العالمي. هذا الامتياز جعل من العلامات التجارية المدرجة أكثر حظا في اختراق الأسواق العالمية وتعزيز مكانتها لدى المشاهد من خلال تحفيز عمليتي الانتباه والتذكر اللتان تعتبران أساسيتان في تفعيل العملية الاستهلاكية وتنميتها. الكلمات المفتاحية: العلامة التجارية، المشاهد، الفيلم السينمائي الأمريكي، والانتباه Summary: Man, of this time depends on the information that surrounds him in order to make a decision or change some consumption behavior by using many communication media. Among these media is cinema, which has provided an additional opportunity for branding by placing it in the context of the scenes in different ways. And due to the undisputed expansion of American cinema through its diverse and rich films, in terms of follow-up and admiration, the marketing of brands has become more profitable and effective, since the listed brands benefits of follow-up and remarkable attention at the international level. This specificity has enabled many brands to penetrate successfully the international markets and improve their position with the viewer by stimulating the attention and memorization processes which are essential to activate and develop the consumption process. Keywords: brand, viewer, American movie and attention
العلامة التجارية، المشاهد، الفيلم السينمائي الأمريكي، والانتباه
مجاهدي فاتح
.
بن قشوة جلول
.
زديوي عبد الرحيم
.
ص 191-203.
مرسلي عماد الدين
.
ص 202-217.
نفيدسة فاطمة
.
هروال منير
.
بوتعني فريد
.
ص 218-230.
لونيس باديس
.
ص 955-978.
بن أمينة مصطفى
.
ص 44-53.