مجلة الروائز
Volume 5, Numéro 1, Pages 339-353
2021-07-03
الكاتب : نورة عامر .
تهدف هذه الورقة البحثية الى تناول موضوع حساس وحرج نوعا ما والمتمثل في السرقة العلمية التي تستهدف مصداقية الدراسات والأبحاث الأكاديمية وتنسب الى غير منجزيها من الباحثين، علما أنّ هذه الظاهرة مستفحلة في الجزائر على غرار بقية الدول العربية، غير أن المفارقة ربما تكمن في انتهاج بعض الطرق والآليات لصدها ومواجهتها، وسنّ قوانين تُجرِم هذه الممارسة، ونهدف عبر هذا المقال الى مناقشة الموضوع من خلال توضيح نقطتين أساسيتين أولاهما تخص السرقة العلمية بتحديد إطارها المفاهيمي، وتوضيح أهم أشكالها أو أنواعها، وما يترتب من آثار جراء السرقة العلمية، مع عرض أهم السبل والتقنيات (برمجيات) المعتمدة للحدّ منها والتعليق على القرار الوزاري الذي يهدف الى الوقاية من السرقة العلمية، أمّا النقطة الثانية وهي إثراء لما سبق وتتمثل في عرض لملف أخلاقيات مهنة التعليم العالي كسند قانوني يرافق ويلازم الأمانة العلمية التي قد تنتهك بفعل السرقة. الكلمات المفتاحية: السرقة العلمية؛ الأمانة العلمية؛ أخلاقيات مهنة التعليم العالي. Abstract: This research paper aims to address a sensitive and somewhat critical subject represented in scientific plagiarism that targets the credibility of studies and academic research and is attributed to unaccomplished researchers, knowing that this phenomenon is endemic in Algeria, such as the rest of the Arabs. country, but the paradox may lie in the adoption of certain methods We aim through this article to discuss the subject by clarifying two basic points, the first of which is related to scientific plagiarism by defining its conceptual framework, and by clarifying its forms or most important types, and the consequences of scientific theft, while presenting the most important methods and techniques (Programs) adopted to reduce them and commenting on the ministerial decision to prevent scientific theft. As for the second point, which is to enrich the foregoing, it is to present the file on the ethics of the profession of higher education as a legal document accompanying and accompanying the scientific integrity likely to be violated by the act of theft. Keywords: scientific plagiarism; scientific trust; higher education ethics.
السرقة العلمية ; الامانة العلمية ; أخلاقيات مهنة التعليم العالي
سدرة وسيلة
.
ص 1511-1530.
تغربيت رزيقة
.
ص 551-563.
قبيل مراد
.
ختير فوزية فاطمة
.
ص 194-208.