مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 17, Numéro 2, Pages 527-544
2021-06-24

اثر السلوك الإبداعي على تنافسية المؤسسات الاقتصادية في ظل اقتصاد المعرفة - وحدة الأنابيب المصغرة Pts كنموذج-

الكاتب : زيان موسى مسعود .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تحليل تأثير السلوك الإبداعي بمحوريه مقومات السلوك الإبداعي وتحفيز السلوك الإبداعي على تنافسية المؤسسات الاقتصادية في ظل اقتصاد المعرفة، وقد توصلت الدراسة في جانبها النظري إلى أن التنافسية الحديثة للمؤسسات في ظل اقتصاد المعرفة لا يكون إلا بوجود مقومات السلوك الإبداعي والمتمثلة في (الطلاقة، الأصالة والحساسية اتجاه المشكلات) وتحفيزا له (الثقافة التنظيمية والتغيير، التمكين الإداري وفرق العمل). وخلصت نتيجة الدراسة في وحدة الأنابيب المصغرة PTS بالرغاية على وجود اثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (α≤0.05) للسلوك الإبداعي على تنافسية وحدة PTS. Abstract: This study aimed to analyze the impact of creative behavior by focusing on its elements and stimulating it on the competitiveness of economic institutions in the context of the knowledge economy. The study concluded in its theoretical aspect that the modern competitiveness of organizations in the knowledge economy is only the presence of elements of creative behavior (fluency, authenticity, and sensitivity to problems and motivation for it (organizational culture and change, administrative empowerment and teams). The result of the study in the PTS mini-tubing unit concluded that there was a statistically significant effect at the moral level (α≤0.05) for creative behavior on the competitiveness of the PTS unit. Key words: creative behavior, creative behavior constituents, encouraging creative behavior, competitiveness.

الكلمات المفتاحية

السلوك الإبداعي، مقومات السلوك الإبداعي ، تحفيز السلوك الإبداعي ، التنافسية.