مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 17, Numéro 2, Pages 511-526
2021-06-24

الالتزام بالمسؤولية الاجتماعية كاستراتيجية فاعلة في استقامة مؤسسات الاعمال دراسة الحالة: الشركة العامة لصناعة الأسمدة الجنوبية في البصرة Commitment To Social Responsibility As An Effective Strategy In The Virtuous Of Business Firms Case Study: The General Company For Southern Fertilizer Industry In Basra

الكاتب : نوري الحمداني صبا . سعيد علي النعاس . وسام حسين علي .

الملخص

يهدف هذا البحث الى التعرف على دور الالتزام بالمسؤولية الاجتماعية بأبعادها في تحقيق استقامة المنظمة وذلك في احدى القطاعات المهمة والخدمية وهي الشركة العامة لصناعة الأسمدة الجنوبية في البصرة، وتم الاعتماد على نظرية التبادل الاجتماعي في اختيار العينة القصدية وهم (مدير, معاون مدير, رؤساء الاقسام ومسؤولي الشعب، والمهندسين)، وذلك لدورهم القيادي والاستراتيجي في تعزيز استقامة المنظمة وبلغ مجموع مجتمع الدراسة (150) مفردة واختيرت عينة قصدية (100) وهي تشكل نسبة (67%) من مجتمع الدراسة، وبلغ حجم العينة المستجيبة (90)، وقد كان الاستبيان هو الأداة الرئيسة لجمع المعلومات حيث بلغ عدد فقراتها (31)، ولاختبار فرضيات البحث استخدمت الاساليب الإحصائية (الوسط الحسابي, الانحراف المعياري, معامل ارتباط سبيرمان, معامل الانحدار البسيط, التحليل العاملي التوكيدي), ومن أهم النتائج التي توصل اليها البحث هو أن هناك علاقة ارتباط موجبة للمسؤولية الاجتماعية في تحقيق استقامة المنظمة، وبلغ اعلى ارتباط لبعد الثقة في تحقيق استقامة المنظمة, فضلاً عن وجود تأثير عالي للنزاهة في تحقيق استقامة المنظمة. This research aims to identify the role of commitment to social responsibility in its dimensions in achieving the Virtuous of the organization in one of the important and service sectors, which is the General Company for Industry Southern fertilizers in Basra. Relied on the theory of social exchange in chosen Purposive sample, they are (manager, assistant director, heads of departments, people officials, and engineers) for their leadership and strategic role in promoting the virtuous of the organization. The total of the study population was (150) individual and an intentional sample was chosen (100), which is A percentage of (67%) is made up of the study population and the size of the respondent sample was (90), The questionnaire was the main tool for collecting information. The number of paragraphs reached (31), To test the research hypotheses, statistical methods were used (arithmetic mean, Standard deviation, Spearman correlation coefficient, simple regression coefficient, confirmatory factor analysis), and one of the most important results of the research is that there is a positive correlation relationship for total responsibility Being aware of achieving the virtuous of the organization and reaching the highest connection to the dimension of trust in achieving the virtuous of the organization, as well as having a high impact of integrity in achieving the virtuous of the organization.

الكلمات المفتاحية

المسؤولية الاجتماعية، استقامة المنظمة.