المجلة الجزائرية للأمن الإنساني
Volume 6, Numéro 2, Pages 783-802
2021-07-01

إعادة هندسة الموارد البشرية (الهندرة) في المؤسسات التعليمية، لتأسيس مجتمع المعرفة

الكاتب : زغينة نوال .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الورقة البحثية الى تسليط الضوء على عملية إعادة هندسة الموارد البشرية –الهندرة- واهميتها خاصة في المؤسسات التعليمية، وإبراز دورها في احداث تغيرات جذرية على عمليات الموارد البشرية، بتوجيهها الى تبني أساليب جديدة، تستخرج الطاقات الكامنة وتوظفها لتقديم قيمة اكبر للمستفيدين وبأقل تكلفة ممكنة، بغرض تأسيس وبلوغ مجتمعات المعرفة، التي تعد حالة من الامتياز الفكري والمعرفي، من خلال إيجاد طرق وسبل أكثر فاعلية، لتناول المشكلات التي يعاني منها التعليم في المجتمع، والسيطرة على المعرفة، بالتركيز على عملياتها. وقد توصلت الورقة البحثية الى ان نجاح إعادة الهندسة يتوقف على مدى التزام وقناعة الأطراف المعنية، بضرورة الحاجة لتبنى هذا البرنامج من اجل تحسين الوضع التنافسي وتتجلى هذه القناعة في صورة تخصيص الموارد اللازمة للتنفيذ، خاصة في المراحل الأولى من خلال تقبل التغيرات المترتبة على عملية التنفيذ، ويعتمد ذلك بصورة جوهرية على تبني قنوات الاتصال الفعالة والاعتماد على التكنلوجيا وتمكين العاملين واشراكهم في اتخاذ القرارات والتركيز على عملية توليد المعرفة، لبلوغ مجتمعات المعرفة كمطلب للتطوير Abstract: This research paper aims to shed light on the process of re-engineering human resources - engineering - and its importance especially in the educational field, and highlight its role in making fundamental changes to human resources operations, by directing them to adopt new methods, extracting the potential and employing them to provide greater value to reaching knowledge societies, which are a state of intellectual and cognitive excellence, by finding more effective ways and means to address the problems of education in society, and control of knowledge, focusing on its operations. The research paper concluded that the success of the re-engineering depends on the extent of commitment and conviction of the parties concerned, the need to adopt this program in order to improve the competitive situation and this conviction is manifested in the form of allocating the necessary resources for implementation, especially in the early stages by accepting the changes resulting from the implementation process, This depends fundamentally on adopting effective communication channels, relying on technology, empowering and involving workers in decision-making, and focusing on the process of generating knowledge, to reach knowledge societies as a requirement for development.

الكلمات المفتاحية

إعادة هندسة الموارد البشرية ; مجتمع المعرفة ; المؤسسات التعليمية