دراسات إقتصادية
Volume 21, Numéro 1, Pages 581-599
2021-06-30

اتجاهات موظفي المؤسسات المصرفية نحو التسويق الالكتروني للخدمات المصرفية؛ دراسة ببعض المؤسسات المصرفية الجزائرية

الكاتب : مساعد العياشي . شامي رشيدة .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة اتجاهات موظفي المؤسسات المصرفية نحو التسويق الالكتروني للخدمات المصرفية، أين حاولنا فيها الإجابة على التساؤل التالي: ما طبيعة اتجاهات موظفي المؤسسات المصرفية الجزائرية نحو التسويق الالكتروني للخدمات المصرفية؟ وفي هذا السياق اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي بغرض رصد وتحليل اتجاهات موظفي الخدمات المصرفية نحو توظيف التسويق الالكتروني. ولتحقيق أهداف البحث وجمع البيانات اللازمة تم تصميم وتوزيع استبانة على عينة قوامها 39 موظفا في مجموعة من المؤسسات المصرفية الجزائرية. ومن ثم معالجتها باستخدام برنامج التحليل الإحصائي (SPSS) وقد توصلنا كنتيجة عامة إلى أن موظفي المؤسسات المصرفية الجزائرية يظهرون اتجاهات سلبية نحو التسويق الالكتروني للخدمات المصرفية. Abstract: The present study aimed to identify the nature of the attitudes of the employees of banking institutions towards e-marketing of banking services. Where did we try to answer the following question: What is the nature of the attitudes of the employees of Algerian banking institutions towards e-marketing of banking services? In this context, we relied on the descriptive and analytical approach in order to monitor and analyze the attitudes of banking services employees towards employing e-marketing. To achieve the objectives of research and collect the necessary data, a questionnaire was designed and distributed to a sample of 39 employees in a group of Algerian banking institutions. Then we dealt with it using the statistical analysis program (SPSS). We have concluded, as a general result, that employees of Algerian banking institutions show negative trends towards e-marketing of banking services.

الكلمات المفتاحية

التسويق الالكتروني ; المؤسسات المصرفية ; الخدمة المصرفية ; موظفو المؤسسات المصرفية