دراسات إقتصادية
Volume 21, Numéro 1, Pages 523-538
2021-06-30

أثر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات على تجارة الخدمات الدولية -دراسة حالة دول رابطة الأسيان

الكاتب : عبيد خديجة . قطاف ليلى .

الملخص

إن تجربة دول جنوب شرق آسيا تعتبر المثال النموذجي الذي يحتذى به عن أهمية دور تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تحسين هيكل المبادلات الدولية؛ فكانت تجربتها تجسد نموذج النجاح الذي يبدأ من العدم، فدول منها لم تكن تمتلك أي نوع من أنواع الموارد الطبيعية؛ لا استخراجية ولا زراعية بل وتعاني حتى من نقص في الموارد المائية. ورغم ذلك قفزت في فترة وجيزة قفزات نوعية ضخمة، قفزات النمور الآسيوية وأشبالها لتظهر على خارطة التجارة الدولية بقوة؛ متخصصة في أهم القطاعات الاقتصادية إنتاجية والأكثر فاعلية -المواد المصنعة والخدمات. فأضحت تتنافس مع أكبر الأقطاب الاقتصادية سيطرة على التجارة الدولية. توضح هذه الدراسة الإحصائية التحليلية مدى أهمية تبني الثورة التكنولوجية والمعلوماتية ومواكبتها للاندماج في الاقتصاد العالمي، كما أبرزت أثرها المباشر في ظهور ما يعرف بتجارة الخدمات؛ التي تعتبر المحرك الأساسي لاقتصاديات بعض الدول والتي أهلتها للمنافسة على الصدارة دوليا. The experience of Southeast Asia countries is the perfect example of Information and Communication Technology important role in improving the structure of international trade. Their experience shows a model of success that starts from nothing; as some of them did not have any kind of natural resources, neither extractive nor agricultural, and even suffering from a lack of water resources. Despite this, they jumped huge quantum leaps in a short period; leaps of Asian tigers and their cubs to appear strongly on the international trade map, specializing in the most productive and effective economic sectors -manufactures and commercial services. Then competing with international trade leaders. This analytical and statistical study illustrates the importance of adopting and keeping pace with Information and Technology revolution in the integration in world. Also this study shows ICT direct impact on the appearance of trade in services, which is the main engine of some countries' economies, that qualified them to compete for the international leadership

الكلمات المفتاحية

تكنولوجيا المعلومات والاتصال ; تجارة الخدمات الدولية ; أسيان ; صادرات وواردات الأسيان ; Information and Communication Technology ; Commercial Services Trade ; ASEAN ; ASEAN exports and imports