جماليات
Volume 8, Numéro 1, Pages 281-297
2021-06-30

سينما جيمس كاميرون من التيمة الى الصورة الرقمية قراءة نقدية في فيلمي تيتانيك وأفاتار

الكاتب : شرقي هاجر .

الملخص

سنتحدث في هذا المقال عن سينما المخرج ،والمنتج ،والسيناريست الأمريكي جيمس كامرون واحد من عمالقة هوليوود ،رمز مهيب لسينما جديدة تعرف بسينما الميزانيات الضخمة والمداخيل الأضخم والتقنيات الرقمية المعاصرة. سنحاول وضع مقاربات تيمية لفيلم تيتانيك الفيلم الرومانسي الملحمي القائم على استلهام التاريخ لصالح العمل الفني ،في قالب صراع طبقي ظالم انتصر القدر في ردمه في أعماق محيط من الأسرار التي أخرجها جيمس كامرون للعلن في شكل أيقونة سينمائية حازت على 11 جائزة اوسكار،ثم سننتقل لفك شفرات فيلم أفاتار الذي يعد إدانة واضحة لحضارة الرجل الأبيض ،الفيلم الذي زاوج فيه مخرجه بين إنسانية الطرح وسحر الصورة الرقمية . Actually, we will try to shed light on the cinema of the American director and producer «James Cameron”, who is considered to be the prominent symbol of Hollywood actors, and the new cinema called great cinema, and contemporary digital technologies. Hence, we will also try to put approaches to “Titanic”, the epic romantic movie based on the inspiration of history in favor of artistic work, in the form of an unjust class struggle in which fate triumphed, as the film is considered one of the secrets directed by James Cameron in the form of a cinematic icon who won 11 Oscars, then we will move to analyze the movie, “Avatar”, which It is a clear indictment of the white man's civilization, the film in which the filmmaker has combined humanity with the digital world. Keywords: James Cameron; Avatar; Titanic; Digital world; History of Cinema.

الكلمات المفتاحية

جيمس كاميرون-أفاتار-تيتانيك-الصورة الرقمية-تاريخ السينما.