جماليات
Volume 8, Numéro 1, Pages 251-280

Features Of Grotovsky’s Approach In The « Slime »play By Youcef Gouasmi

الكاتب : لوافي مراد . عيسي أحمد .

الملخص

إن المتتبع لمسار المسرح عبر الفترات الزمنية المتعاقبة يُلاحظ بوضوح أنه كان ولا يزل يخضع للتجريب والتجديد ولن يكفّ عن ذلك ما دام دنيا البشر قائمة، وتجدر الإشارة إلى أنه في القرن العشرين عرف المسرح حراكا واسعا وعميقا مسّ جميع عناصره لاسيما على مستوى العرض، مما أفضى إلى ظهور العديد من المناهج الإخراجية المختلفة أهمها منهج المسرح الفقير. وفي هذا المقال سنحاول أن نتطرق إلى أسس وخصائص هذا المنهج، ثم الحديث عن نموذج من التجارب المسرحية الجزائرية التي حاولت تبني أسلوب غروتوفسكي على اعتباره أسلوب يتطلب تركيزا عاليا وتدريبا شاقا نوعا ما، لكونه يعتمد على الحركة والإيماءة و التشكيلات الجسدية والإشارة والرقص. one who follows the course of theatre through successive periods of time clearly notices that it was and is still subject to experimentation and renewal, and it will not stop as long as the human world exists. It should be noted that in the twentieth century, theatre knew a wide deep movement, especially at the level of performance. Thus, it led to the emergence of many different directing curricula, the most important of which is the poor theatre curriculum. In this article, we will try to focus on the principles and characteristics of this approach, and then deal with a model from Algerian theatrical experiments which tried to adopt the Grotovsky’s style as a style that requires high concentration and rather hard training since it depends on movement, mime, corporal formations, gesture and dance.

الكلمات المفتاحية

Jerzy Grotovsky ; Poor Theatre ; theatre directing ; theatre actor ; the “ Slime” play