جماليات
Volume 8, Numéro 1, Pages 10-44
2021-06-30

الفن ومشكلة المنهج

الكاتب : عنيات عبد الكريم .

الملخص

ارتبط المنهج بالعلم التجريبي المادي وبدأ يتوسّع شيئا فشيئا، ليشمل باقي المباحث الحيويّة والإنسانية والفنية. لكن مشكلات ابستمولوجيّة طرحت بشأن تعميم المنهج مثلما طرحت مشكلة تعميم النتائج. وقد رافقت هذه المناقشات ثورة منهجيّة مضادّة تشكّكت في جدوى المنهج في العلم ذاته، وهذا ما نجده في أطروحة الإبستمولوجي المعاصر "بول فايرآباند" الذي أنكر المنهج في المعرفة ككل. لذا أتى هذا المقال في سياق مباحثة مشكلة المنهج في الفن من خلال السؤال التالي: كيف يمكن إثبات لا منهجيّة الفنّ ؟ كيف نوفّق بين حرية الإبداع الفنّي وضرورة الالتزام المنهجيّ ؟ وأهم نتيجة تحصّلناها في النهاية، هي أنّ هناك منهج للفن، لكن المنهج الفني، مثله كمثل المنهج العلمي، يتيح هامشا من ما سميناه بـ "الحرية المنهجية". The method was linked to the material experimental science and began to expand little by little, to include the rest of the vital, human and artistic investigations. However, epistemological problems arose regarding the generalization of the curriculum, just as the problem of generalizing the results was raised. These discussions were accompanied by a counter-methodological revolution that questioned the usefulness of the method in science itself, and this is what we find in the thesis of contemporary epistemologist Paul Feyeraband, who denied the method in knowledge as a whole. Therefore, this article came in the context of discussing the problem of methodology in art through the following question: How can the non-methodology of art be proven? How do we reconcile the freedom of artistic creativity with the need for methodological commitment? The most important result we got in the end is that there is an art curriculum, but the artistic curriculum, like the scientific method, allows a margin of what we have called "methodological freedom."

الكلمات المفتاحية

المنهج، الفن، ضد المنهج، الحرية المنهجية، الإبداع الفني. ; method, art, against method, methodological freedom, artistic creativity.