القارئ للدراسات الأدبية و النقدية و اللغوية
Volume 4, Numéro 2, Pages 28-38
2021-06-30

فواعل بناء المعنى في النص الأدبي من المؤلف إلى القارئ

الكاتب : لوبار عبد السلام .

الملخص

من البدهيِّ أنَّ القراءة عملية تشاركية تفاعلت فيها العناصر المشكلة للخطاب، من المؤلف وخلفياته وسياقاته إلى الرسالة ومضامينها وصولا إلى المتلقي وانفعالاته وعدَّته، فتنتقل من طور المخاض الفكري والوجداني للمؤلف إلى القراطيس التي تتشكل عليها الهيئة الصورية لهذه الأفكار والعواطف، يناجي بها قارئا قد يخالفه أو يشابهه في أفكاره تلك التي يرسلها طالبا رضاه، أو محاولا التأثير فيه والتغيير من قناعاته. والقراءة ليس فعلا مجهولا يتهيَّبه كل مُقدِم عليها، بل هي فريضة ينبغي السعي إلى مصالحتها وتحديد استراتيجية واضحة لها، نتَّبعها منهجيا؛ علَّها تسعفنا في الإفضاء بمكنونات النصوص، لهذا حاولنا أن نبسط بعض القول في سيرة العمل القرائي إذ كان في مِهاده الأول، مَيلًا إلى نظرية القراءة عند النقاد الألمان الذين أبانوا عن حس نقدي متطور، من خلال تجزيء عملية القراءة إلى أفعال متسلسلة تشكل مراحل القراءة المنهجية التي تتغيا بناء معنى النَّص. It is clearly that reading is a participatory process in which the constituent elements of speech interact. From the author, and his backgrounds to the message and its contents, even to the receptor and his emotions and cognitive kit, so it moves from the stage of intellectual and emotional production of the author, to the leafs on their formal picture of these ideas and emotions, has addressed to a reader may disagree, or resemble her in his thoughts, then the writer tries to agree with it, or tries to influence him and change his convictions. Reading is not an unknown act that reader fears, rather it is a duty that must be sought to reconcile and define a clear strategy for it, which we systematically follow; Perhaps helping us to explain the components of the texts, so we tried to explain the mechanism in the context of the work of reading since it was in its infancy, then to get to the theory of reading by German critics who developed advanced criticism sense, by dividing the reading process into sequential verbs that constitute the stages of systematic reading that seeks to build the meaning of the text.

الكلمات المفتاحية

القارئ ; النص ; نظرية القراءة ; الخطاب ; المؤلف