مجلة الدراسات الاقتصادية المعاصرة
Volume 6, Numéro 1, Pages 165-186

تحليل سياسات التسويق المصرفي في القطاع المصرفي الجزائري وسبل معالجة التحديات - الصندوق الوطني للتوفير والاحتياط –بنك أنموذجاً

الكاتب : باني فتحي .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى تحليل طبيعة سياسات التسويق المصرفي المطبقة بالصندوق الوطني للتوفير والاحتياط –بنك، ووضع تصور واضح لآلية تشكيل وتصميم المزيج التسويقي المناسب للمصارف الجزائرية. توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج أبرزها أن التسويق المصرفي وظيفة هامة، إذ تسعى المصارف من خلاله إلى تخطيط وتقديم مزيج تسويقي متناسق ومتكامل يشبع حاجات ورغبات العملاء، كما خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات الهامة الخاصة بتشجيع عملية تطبيق تقنيات التسويق المصرفي عموماً والتي ستساعد في تأهيل القطاع المصرفي الجزائري، ومجموعة أخرى من التوصيات الخاصة بتحسين عناصر المزيج التسويقي المصرفي التي ستساعد هذا المصرف على تبني المبادئ الحديثة للتسويق. Abstract: This study aimed to analyze the nature of the marketing mix policies applied in the National Fund for Savings and Reserve (CNEP-bank), and to establish a clear vision for the mechanism of forming and designing the appropriate marketing mix for Algerian banks. Through this study, we have reached a set of results, the most prominent of which is that banking marketing is an important function, as banks seek through it to plan and present a coherent and integrated marketing mix that satisfies the needs and desires of customers. The study also concluded a set of important proposals for encouraging the application of banking marketing techniques in general, which it will help in the rehabilitation of the Algerian-banking sector in general, and another set of proposals for improving the elements of the banking marketing mix that will help this bank to adopt modern principles of marketing.

الكلمات المفتاحية

التسويق المصرفي، المزيج التسويقي المصرفي، الصندوق الوطني للتوفير والاحتياط –بنك