تطوير
Volume 8, Numéro 1, Pages 209-224
2021-06-30

الهجرة الغير الشرعية و تأثيرها على قيم المواطنة لدى المراهق المتمدرس (دراسة ميدانية على تلاميذ الثانوية)- Illegal Immigration And Its Impact On The Citizenship Values Of The Schooled Teenager(field Study On Secondary School Pupils)

الكاتب : زيادة هاجر .

الملخص

تبحث الدراسة في تداعيات ظاهرة الهجرة غير الشرعية على المراهق المتمدرس، باعتباره الفئة الأكثر تضررا منها، حيث تنتقي الدراسة متغير 'قيم المواطنة' باعتبارها القيم الأساسية لكل دولة، والتي تنهض عليها الأمم، كما أن المراهق هو شاب المستقبل القريب ومحرك التنمية فيما بعده، لذلك هو جدير بالاهتمام وبالبحث العلمي، من أجل معرفة مستوى الوعي عنده وما خلفته تفشي الظاهرة من نتائج. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي وعلى منهج دراسة الحالة الذي يتلاءم مع هذا النوع من البحوث، حيث يصعب قياس قيمة المواطنة بطريقة علمية أخرى وهي محاولة علمية للتدرب على هذه الأدوات التي يندر التعامل بها. تخلص الدراسة إلى نتائج قيّمة، تعطينا فكرة عن مستوى وعي المراهق المتمدرس بقيم المواطنة وذلك بعد احتكاكه بظاهرة الهجرة غير الشرعية ، ومقابل ما ترسخ لديه من ترسبات اجتماعية ودراسية حول المستوى الواجب توفرها فيه من قيم أساسية للمواطنة، أو لنقل الحد الأدنى الذي يناسب مرحلته العمرية ووضعيته الاجتماعية. The study examines the implications of the phenomenon of illegal immigration on the schooled teenager, as it is the most affected group by it, the study selects the variable 'citizenship values' as the basic values of each country, on which nations rise, as the adolescent is the youth’s future and thereafter the engine of development. Thus it is worthy of attention and scientific research, in order to know its level of awareness and the results of the outbreak of this phenomenon. The study relied on the descriptive and analytical approach, and also on the case study approach that is compatible with this type of research, as it is difficult to measure the value of citizenship in another scientific way, which is a scientific attempt to train on these tools that are rarely used. The study concludes with valuable results that give us an idea about the level of awareness of the schooled teenager and the values of citizenship after the encounter of this latter with the phenomenon of illegal immigration, and in return for the social and academic deposits he has established about the level of basic values that should be available in it of citizenship, or let’s say the minimum that suits his age and social status.

الكلمات المفتاحية

الهجرة غير الشرعية، الثقافة، المواطنة، المراهق، الهوية. ; : immigration, culture, citizenship, adolescent, identity