المجلة الجزائرية للعلوم الإجتماعية والإنسانية
Volume 9, Numéro 1, Pages 119-146
2021-06-30

الأثر التفاعلي للتوزيع الصحي وتوقعات العملاء على جودة الخدمات الصحية - دراسة ميدانية -المستشفيات الطرفية في ولاية الخرطوم -

الكاتب : دكتور حاتم عبدالقادر محمود عبدالقادر .

الملخص

الملخص: يعتمد جوهر العملية التسويقية الصحية على قدرة القائمين على أمر التسويق في إحداث التوافق بين احتياجات ورغبات العملاء – المرضى -من الخدمات الصحية من جهة، والموارد والإمكانيات المتاحة للمؤسسة من جهة أخرى، إذ انه من العوامل التي تؤثر على تحقيق الأهداف التسويقية للمؤسسة. ونسبة لأهمية الخدمات الطبية كخدمة ضرورية، كان موضوع الدراسة الذي يتناول الأثر التفاعلي للتوزيع الصحي وتوقعات العملاء على جودة الخدمات الصحية في جمهورية السودان، وذلك عبر دراسة حالة بعض المستشفيات الطرفية بولاية الخرطوم في الفترة من (2018م، 2019م)، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتم استخدام برنامج الـ SPSS لتحليل أداة جمع المعلومات التي استخدم فيها الاستبانة باعتبارها إحدى أدوات جمع المعلومات. وأثبتت نتائج الدراسة أنه توجد علاقة إيجابية بين الحاجات الشخصية والتعاطف، وبين الوعود والتعاطف، كما توجد علاقة إيجابية بين الحاجات الشخصية والملموسية، وبين الوعود والملموسية، كما أثبتت الدراسة أنه توجد علاقة إيجابية بين الحاجات الشخصية والأمان، وبين الوعود والأمان، وتوجد أيضاً علاقة إيجابية بين الحاجات الشخصية وأداء الخدمات، وبين الوعود وأداء الخدمات، وأخيراً أوصت الدراسة بمجموعة من الاقتراحات النظرية والعملية لصُناع القرار والأكاديميين للنظر فيها في المستقبل. Abstract The essence of the health marketing process depends on the ability of those in charge of the marketing issue to reconcile the needs and desires of clients - patients - from health services on the one hand, and the resources and capabilities available to the institution on the other hand, and the resources and the available capabilities to the institution on the second hand. All that with regard to the importance of medical services as a necessary need for the clients. The subject of the study dealing with the effect of geographical distribution on the relationship between customer expectations and the quality of the health service in the Republic of Sudan. The study achieved as a case study of some peripheral devices hospitals in the state of Khartoum in the period (2018, 2019). The study relied on the descriptive analytical method and used the SPSS to analyze the collected data, mainly by using a questionnaire as the main tool for data collection. The results of the study proved that there is a positive relationship between personal needs and sympathy, as well as a positive relationship between promises and sympathy, and that there is a positive relationship between personal and concrete needs, and between promises and tangible. In addition, the study also clearly indicated the existence of a positive relationship between personal needs and safety as well as an evidenced relationship between promises and safety. Moreover, a relationship between personal needs and performance has been positively evidenced. Finally, the study recommended a set of theoretical and practical suggestions for decision-makers and academics to consider in the future.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: تسويق صحي، توزيع صحي، توقعات عملاء، جودة صحية، خدمة صحية. Keywords: Health Services; Health marketing; Healthy distribution; Health quality; Customer expectations;