مجلة الأكاديمة للبحوث في العلوم الإجتماعية
Volume 3, Numéro 1, Pages 109-124
2021-06-30
الكاتب : مزهود سليم .
ملخص: كثر الاهتمام في السنوات الأخيرة بظاهرة التعدد اللغوي. وبدأت بعض التطورات المؤثرة في البحث حول اكتساب اللغة الثانية وثنائية اللغة في التأثير على تدريس اللغة الثانية والتعليم ثنائي اللغة ومتعدد اللغات. وتشمل هذه الاهتمامات إدخال مفهوم الكفاءات المتعددة، والمقاربات في تعليمية اللغة الثانية واكتسابها، وتعدد اللغات يصف هذا المقال هذه المقاربات في تعليمية اللغة والتعدد اللغوي بمزيد من الشرح والتفصيل، ويتم مناقشة تطوير مناهج الكفاءة المتعددة لإتقان اللغة. يتمثل الموضوع الرئيس للورقة في أنّ التعليم متعدد اللغات لا يمكن أن يكون ناجحًا إلا إذا تم الاعتراف صراحةً بالكفاءات المعرفية لتعدد اللغات على المستوى الاجتماعي. كلمات مفتاحية: تعدد لغوي؛ مقاربات؛ لغة ثانية؛ كفاءات؛ تعليمية؛ تعليم مقارن Abstract: Interest has grown in the phenomenon of multilingualism, research on multilingualism and multilingual education over the last years. Some developments in research on second language acquisition and bilingualism have begun to exert an impact on second language teaching and bi‐ and multilingual education. It concerns the introduction of the concept of multicompetence, reflecting a bilingual view of bilingualism. This article will be described these new developments in more detail, and the development of multiple competency approaches to language proficiency is discussed. The main theme of the article is that multilingual education can only be successful if the cognitive competencies of multilingualism are explicitly recognized at the societal level. Keywords: Multilingualism; Approaches; Second language; Didactic; Competenciesn; Comparative education.
تعليم مقارن ; تعليمية ; كفاءات ; لغة ثانية ; مقاربات ; تعدد لغوي ; Multilingualism ; Approaches ; Second language ; Didactic ; Competenciesn ; Comparative education
عروي عمر
.
ص 651-676.
باديس لهويمل
.
نور الهدى حسني
.
ص 101-124.