المدونة
Volume 8, Numéro 2, Pages 1315-1334
2021-06-30

شعرية المعارضة في رواية "معارضة الغريب" لكمال داود

الكاتب : مداور محمد .

الملخص

يحاول هذا البحث الكشف عن جماليات المعارضة في رواية أثارت الكثير من الجدل بعد صدورها باللغة الفرنسية سنة 2013، إنّها رواية "ميرسو، تحقيق مضاد" (Meursault contre- enquête) للروائي الجزائري "كمال داود" والتي عارض فيها رواية الغريب ( l’Étranger1942 ) لألبير كامي. وعلى هذا الأساس سنحاول الإجابة عن الإشكاليات التالية: كيف تعامل "كمال داود" في نصّه مع رواية "الغريب" لألبير كامي باعتبارها نصّا سابقا؟ وما هي آليات اشتغال التعالق النصي في روايته؟ وأيّ من المستويات النصية شملتها المعارضة في رواية "الغريب"؟ وما هي جماليات/ شعرية هذه المعارضة ووظائفها في النص الجديد؟ وما هي الرؤية التي حمّلها "داود" روايته؟ الكلمات المفتاحية: شعرية، المعارضة، التناص، رواية الغريب، كمال داود. Abstract: This article attempts to reveal the aesthetics of opposition in a novel that has generated much polemic after its release in French in 2013, it is the novel "Meursault contre-enquête" by the Algerian novelist "Kamal Daoud" in which he opposed the novel Al-Gharib (The Strange Opposition1942) by Albert Camus. On this basis, we will try to answer the following problems: How did "Kamal Daoud" treat in his text Albert Camus' novel "The Stranger" as a previous text? What are the mechanisms of textual relevance in his novel? What textual levels did the opposition include in the novel "The Stranger"? What are the aesthetics/poetry of this opposition and its functions in the new text? What is "David's" vision of his novel? Key words poetry, opposition, intertextuality, al-Gharib's novel, Kamal Daoud.

الكلمات المفتاحية

شعرية ; المعارضة ; التناص ; الغريب