المدونة
Volume 8, Numéro 2, Pages 1293-1314
2021-06-30

جمالية النصوص الموازية في رواية مجنون الحكم

الكاتب : مستور رجاء .

الملخص

لقد استطاعت بعض التجارب الروائية التملّص من روتين الكتابة الكلاسيكية النّمطية وتقديم نصوص إبداعية متفرّدة اخترقت بحروفها البعد التاريخي والجغرافي. من أبرز هذه التجارب الروائية رواية مجنون الحكم لصاحبها بنسالم حِمّيش –الذي تميّز بثقافة ذات مرجعيات مختلفة-التي أسهمت في إنتاج نصّ روائي متميّز أو مغاير للسائد العربي. تسعى هذه الدراسة إلى تقديم عمل تطبيقي يقارب المسار الروائي سيميائيا بهدف الكشف عن الأبعاد الدلالية من خلال آليات التحليل السيميائي –أهمّها النصوص الموازية، منها الغلاف والعنوان واسم المؤلّف وغيرها من عناصر-وعلاقتها بالنص، ومن خلالها ملامسة جماليته. Abstract: Some fictional experiences were able to evade the routine of stereotyped classical writing and present unique creative texts whose letters penetrated the historical and geographical dimensions. Among the most prominent of these narrative experiences is the novel Majnoon Al-Hukm by Bensalem Himmich -who is distinctively different reference cultivated- which contributed to the production of a distinctive narrative text or different from the Arabic prevailing. This article seeks to present an applied study that approaches the novel semiologically, in order to reveal semantic dimensions through semiology mechanisms - the most important of which are parallel texts, including the cover, title, author name, and other elements - and their relationship to the text revealing its aesthetic.

الكلمات المفتاحية

بعد دلالي ; سيميائية ; النص الموازي ; جمالية ; Semantic dimension ; semiology ; parallel text ; aesthetic