المجلة الجزائرية للابحاث الاقتصادية والمالية
Volume 4, Numéro 1, Pages 112-140
2021-06-30

إدارة المعرفة وأثرها على الإبتكار التسويقي: دراسة على القطاع المصرفي السوداني Knowledge Management And Its Impact On Marketing Innovation: A Study On Sudanese’s Banking Sector

الكاتب : ابو محمد الطاهر احمد محمد علي .

الملخص

المستخلص هدفت هذه الدراسة للتعرف على واقع ممارسات منظمات الأعمال الخدمية لعملية إدارة المعرفة وعلاقتها بالإبتكار التسويقي، حيث كان المستهدف من الدراسة عينة من موظفي المصارف السودانية بالخرطوم، إستخدمت هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي وكانت الإستبانة أداة رئيسية لجمع البيانات من عينة عشوائية بسيطة وزعت (170) إستبانة ، بنسبة إسترداد (95.8%) من خلال مراجعة الأدبيات السابقة صيغت عدة فرضيات لدراسة ذلك الأثر وتمت معالجة البيانات إحصائياً عن طريق (smart PLS) أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة إيجابية بين تطبيق المعرفة والإبتكار في الخدمة وأيضا وجود علاقة إيجابية بين المشاركة المعرفية والإبتكار في البراهين المادية. توصلت الدراسة إلى عدة توصيات منها ضرورة زيادة الوعي بأهمية إدارة المعرفة لدى منظمات الأعمال وتأكيد دورها في تطوير هذه المنظمات، وأيضاً ترسيخ ثقافة الإبتكار خصوصاً في الجانب التسويقي بإعتباره عنصراً مهماً لضمان وديمومة وإستمرارية نمو هذه المنظمات. الكلمات المفتاحية : إدارة المعرفة ، الإبتكار التسويقي ، المنظمات الخدمية. Abstract This study aimed to identify the reality of the business practices of service organizations to the process of knowledge management and its relationship with marketing innovation , the target of this study was a sample of Sudanese banks’ staff located in Khartoum, the descriptive analytical methodology was adopted in this study , The questionnaire was a key instrument to collect data from a simple random sample, (170) questionnaires were distributed with(95.8%) recalled as a response rate ,Through the literature review several hypotheses were formulated to measure this effect, the data was statistically analyzed by Smart PLS , therefore the results showed that there is a positive relationship between the application of knowledge and innovation in service , And also there is a positive relationship between knowledge sharing and innovation in the physical evidence ,hence the study reached several recommendations, including the need for increasing the awareness of knowledge management’s importance among business organizations and its role in the development of these organizations, as well as establishing the culture of innovation, especially in the marketing aspect as an important element to guarantee the sustainability and continuity of the growth of these organizations. Key words: Knowledge management, marketing innovation, Service organizations.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : إدارة المعرفة ، الإبتكار التسويقي ، المنظمات الخدمية. Key words: Knowledge management, marketing innovation, Service organizations.