مجلة عصور الجديدة
Volume 11, Numéro 2, Pages 300-318
2021-06-29

الطفل في نماذج من الإنتاج الثقافي خلال العصر الوسيط: جرد وتحليل بيبليوغرافي.

الكاتب : عاشير عثمان .

الملخص

الملخص ليس غريبا أن يتأثر أهل العلم والقلم في الغرب الإسلامي خلال العصر الوسيط بالحضور القوي للطفل في بنيات المجتمع ومعتقداته، حسبا دليلا في ذلك، المكانة التي احتلتها الأسس التربوية لتنشئة الأطفال وتعليمهم في مقدمة ابن خلدون؛ إذ لم يهمل الحديث عن ضروراتها وأسسها ومشكلاتها فقط، بل جعل العلم والتعليم من ضرورات العمران البشري. كما أن الأنموذج الذي قدمه في تربية وتعليم الأطفال اختلف باختلاف الأمصار. ولا شك أن الإنتاج الثقافي خلال العصر الوسيط استحضر مركزية التربية في تنشئة الأطفال وبناء الإنسان جسديا وروحيا، من تجليات ذلك مساهمة علماء القيروان مساهمة فعالة في تأصيل الفكر التربوي ـ فضلا عما قدمته المدرسة المشرقية من خلال أنموذج بدر الدين ابن جماعة وابن سينا. وإن اختلفت أراء هؤلاء في التقعيد والتأصيل للتربية والتأديب إلا أن التقليد في التحرير غلب على الكثير منها، فالتقت في الغالب عند المقاربة الدينية الفقهية. والحال أننا نعتقد أن معالجة ابن خلدون لهذه القضايا تجاوزت هذا التقليد، واتسمت برؤية جامعة للبعدين النفسي والروحي للطفل. وهو ما يكشفه النص التالي: " إن إرهاف الحد في التعليم مضر بالمتعلم سيما في أصاغر الولد لأنه من سوء الملكة. ومن كان مرباه بالعسف والقهر من المتعلمين أو المماليك أو الخدم سطا به القهر، وضيق على النفس في انبساطها، وذهب بنشاطها، ودعاه إلى الكسل، وحمل على الكذب والخبث وهو التظاهر بغير ما في ضميره خوفا من انبساط الأيدي بالقهر عليه، وعلمه المكر والخديعة لذلك، وصارت له عادات وخلقا، وفسدت معانيه الإنسانية التي له من حيث الاجتماع والتمرن (...) وهكذا وقع لكل أمة حصلت في قبضة القهر ونال منها العسف". It is not surprising that the scholars and writers in the Islamic West were influenced by the strong presence of the child in the structures and beliefs of society during the medieval era , humiliated in that, the place occupied by the educational foundations for the upbringing and education of children in the forefront of Ibn Khaldun. Not only did he neglect to talk about its necessities, foundations and problems, but also made science and education one of the necessities of human development. The model he presented in raising and educating children differed according to different regions. There is no doubt that the cultural production during the medieval era evoked the centrality of education in the upbringing of children and the building of the human being physically and spiritually, one of the manifestations of this is the contribution of scholars of Kairouan, an effective contribution to the rooting of educational thought. We'll also explain that. As well as what was provided by the Levantine school through the model of Badr al-Din Ibn Jama'a and Ibn Sina. And if they differed in their opinions regarding consecration and rooting for education and discipline, "except that the tradition in editing prevailed over many of them." It mostly met at the religious jurisprudential approach. In fact, we believe that Ibn Khaldun's handling of these issues went beyond this tradition and was characterized by a vision that encompasses the psychological and spiritual dimensions of the child. This is what the following text reveals: "Being sensitive to the limit in education is harmful to the learner, especially at the early age of the child, because it is from the bad behavior. And whoever was brought up with oppression and violence among the educated, Mamelukes, or servants, was subjected to oppression, and narrowed the soul in its relaxation, went with its activities, and called him to laziness, and carried on lying and malice, and he Pretending to be different from what is in his conscience for fear of being exposed to oppression , and his knowledgement of deceit for that, became his habits and morals, and his human meanings were corrupted in terms of Meeting and rehearsing (...) Thus, for every nation that fell into the grip of oppression and suffered from abuse. " In this way, Ibn Khaldun stated that the excessive cruelty and tyranny of children during their early developmental stages has more effect, as it generates a bad behaviour inherent to them that remains firmly instilled in their depths from which it is difficult to break away, and an honest overseer in contemporary education issues cannot deny this psychological fact. Education, then, according to Ibn Khaldun, is a comprehensive concept that deals with the child in its physical, psychological, intellectual and moral dimensions, and by that it is similar to what is recently termed social upbringing. Despotism in the upbringing of young children, for example, inevitably leads to the manufacture of a deviant society; Lost the warmth and the sense of belonging to humanity, as we shall clarify in this research paper.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الإنتاج الثقافي، العصر الوسيط، الغرب الإسلامي، الطفل، الطفولة، النمو، الفكرالتربوي، التنشئة الاجتماعية، التربية، التأديب، Key words : Cultural production, The middle age, Islamic West, Child, Childhood, the growth, Educational thought, Socialization, Education, Disciplinar.