مجلة العلوم النفسية والتربوية
Volume 7, Numéro 3, Pages 237-249
2021-06-28

مستوى مهارات التفكير الناقد لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط دراسة ميدانية بمتوسطة الوئام المدني بولاية الوادي

الكاتب : خماد محمد .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى مهارات التفكير الناقد (معرفة الافتراضات، التفسير، تقويم المناقشات، الاستنباط، الاستنتاج) لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط. كذلك معرفة الفروق بين الذكور والإناث في درجة امتلاكهم لمهارات التفكير الناقد الخمس. وتمت صياغة الفرضيات التالية: - مستوى مهارات التفكير الناقد لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط دون المستوى المقبول تربوياً. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى مهارات التفكير الناقد لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط تعزى لمتغير الجنس (ذكور وإناث). ولتحقيق ذلك تم اعداد مقياس لمهارات التفكير الناقد، حيث تم التأكد من صدقه وثباته، ووزع على عينة قوامها (90) تلميذ وتلميذة من تلاميذ السنة الرابعة متوسط الذين يدرسون في متوسطة الوئام المدني بمدينة الوادي – الجزائر-. وأظهرت النتائج أن عينة البحث تمتلك مهارات التفكير الناقد المدروسة بمستوى غير مقبول تربويا، وتبين عدم وجود أي فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الذكور والاناث في مهارات التفكير الناقد. Abstract: The study aimed to identify the level of critical thinking skills (knowledge of assumptions, interpretation, discussion evaluation, deduction, conclusion) among fourth-year students. As well as knowing the differences between males and females in the degree to which they possess the five critical thinking skills. The following hypotheses were formulated: - The level of critical thinking skills of fourth-year pupils is average below the educationalally acceptable level. - There were no statistically significant differences in the level of critical thinking skills of fourth-year students, on average, due to the gender variable (males and females). To achieve this, a measure of critical thinking skills was prepared, as its validity and consistency was ascertained, and it was distributed to a sample of (90) male and female intermediate fourth-year students who study at the Civil Harmony Intermediate School in the Valley of Algeria. The results showed that the research sample possesses the studied critical thinking skills at an educationally unacceptable level, and it was found that there are no statistically significant differences between the mean scores of males and females in critical thinking skills.

الكلمات المفتاحية

التفكير؛ مهارات؛ التفكير الناقد؛ التلاميذ، السنة الرابعة متوسط.