مجلة التنمية والاستشراف للبحوث والدراسات
Volume 6, Numéro 1, Pages 67-82
2021-06-27

التحليل الاستراتيجي كأداة لرفع الأداء التنافسي للمؤسسات

الكاتب : شدري معمر سعاد . زواوي فضيلة . قريتلي محمد .

الملخص

ملخص: يهدف هذا المقال إلى إظهار أهمية التحليل الاستراتيجي في رفع الأداء التنافسي للمؤسسات من خلال كون أن التنافسية تهدف بشكل عام إلى بيان مكامن القوة في أداء المؤسسات والتعرف على مجالات و طرق التحسين في الاداء التنافسيلها، كما تقوم بالتعريف بأفضل الممارسات في تلك المجالات و تقدم نماذج سياسات و برامج و مشاريع ناجحة للمؤسسات التي تسعى إلى تطوير أدائها التنافسي. والتحليل الاستراتيجي يقدم مجموعة من القواعد والمبادئ التي ترتبط بمجال معين وتساعد المؤسسات على دعم قدرتها التنافسية من خلال تحسين المكانة السوقية لها و زيادة مردوديتها و الرفع من مستوى الأداء التنافسي لها، و بالتالي تحقيق ميزة تنافسية عالية تساعدها على الاستمرار في النشاط و تطويره. كلمات مفتاحية:تحليل استراتيجي، أداء المؤسسة، تنافسية تصنيفاتJEL :M19, P17,P27 Abstract: The object of this article is to show the importance of strategic analysis in improving the competitive performance of enterprises through the fact that competitiveness is generally aimed to identify the strengths of the institutions performance, identifying the best methods and practices in these different fields, submit, successful policies, programs and projects for enterprises which are seeking to develop their competitive performance. Whereas, the strategic analysis provides a set of rules and principles that are connected to a particular field and helps enterprises to improve their competitiveness by improving their market position, increasing their profitability and their competitive performance level ,and therefore achieving a high competitive advantage that will enable them in achieving continuity in their activity and develop it. Keywords: Strategic Analysis, Enterprise Performance, Competitiveness. Jel Classification Codes: M19, P17, P27

الكلمات المفتاحية

تحليل استراتيجي ; أداء المؤسسة ; تنافسية