Revue d'ECONOMIE et de MANAGEMENT
Volume 20, Numéro 1, Pages 351-368
2021-06-26

التعليم المقاولاتي الجامعي كآلية لدعم المقاولاتية: عرض تجارب بعض الجامعات العربية والجزائرية

الكاتب : بوحرود فتيحة . قورين سعاد .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى إبراز أهمية التعليم المقاولاتي الجامعي لدعم المقاولاتية لدى الطلبة والخريجين، خاصة في ظل الاهتمام المتزايد بالعمل المقاولاتي وتطور التوجهات العالمية نحو خلق آليات لتعزيز دور الجامعات، ومساهتمها في غرس روح الإبداع والابتكار لدى المتعلمين وتعزيز توجهاتهم المقاولاتية. وتم التوصل إلى أن المقاولاتية كخيار ينتهجه المتخرجون حاملي المشاريع المقاولاتية، يرتبط ارتباطا وثيقا بمستوى التكوين والتعليم الجامعي، والذي يجب أن يكون وفقا لمناهج وبرامج تراعي في مضمونها الفكر المقاولاتي وروح الإبداع كألية لإنجاح المشاريع المقاولاتية. The present research aims to highlight the importance of university enterprise education to support entrepreneurship among students and graduates, especially in light of the increasing interest in contracting work and the development of global trends towards creating mechanisms to enhance the role of universities, and their contribution to instilling creativity and innovation among learners and enhancing their entrepreneurial tendencies. It was concluded that entrepreneurship, as an option that graduates holders of contracting projects pursue, is closely related to the level of university training and education, which must be in accordance with curricula and programs that take into account in its content both entrepreneurial thought and creative spirit as a mechanism for successful contracting projects.

الكلمات المفتاحية

التعليم المقاولاتي، المقاولاتية، الجامعات العربية. ; enterprise education, entrepreneurship, Arab universities.