مجلة الواحات للبحوث و الدراسات
Volume 14, Numéro 1, Pages 1399-1424
2021-06-24

علاقة مفهوم الذات بمهارات الاستذكار لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي بمدينة الجلفة

الكاتب : كعوان فاطمة . بوفاتح محمد .

الملخص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن علاقة مفهوم الذات بمهارات الاستذكار لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي، في ضوء متغيرات الجنس و التخصص ، و تكونت عينة الدراسة من (60) تلميذا وتلميذة من ثانوية ابن خلدون بمدينة الجلفة ، و لتحقيق أهداف الدراسة تم إتباع المنهج الوصفي ، وتم بتطبيق مقياس مهارات الاستذكار الذي قامت الباحثة ببنائه ، ومقياس مفهوم الذات للدكتور زياد بركات (2009)، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1- مستوى مفهوم الذات مرتفعا لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي بمدينة الجلفة. 2- درجة مهارات الاستذكار مرتفعة لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي بمدينة الجلفة. 3- لا توجد علاقة ارتباطيه ذات دلالة إحصائية بين درجتي مفهوم الذات و مهارات الاستذكار لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي بمدينة الجلفة . 4- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مفهوم الذات و مهارات الاستذكار لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي بمدينة الجلفة تعزى لمتغير الجنس . 5- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مفهوم الذات و مهارات الاستذكار لدى تلاميذ السنة ثانية ثانوي بمدينة الجلفة تعزى لمتغير التخصص . The study aimed to reveal the relationship of self-concept and recall skills of second year students in the light of the variables of sex and specialization. The study sample consisted of (60) students from Ibn Khaldoun High School in Djelfa city. The study of the skills of the study that the researcher built, and the measure of self-concept of Dr. Ziad Barakat (2009), and the study reached the following results: 1 - The level of self-concept is high among the students of the second year secondary city Djelfa 2 - The degree of recall skills is high for second year secondary school students in Djelfa. 3 - There is no statistically significant correlation between self - concept and recall skills of second year secondary school students in Djelfa. 4 - There are no statistically significant differences in self - concept and recall skills of second year secondary school students in Djelfa attributed to sex variable. 5 - There are no statistically significant differences in the concept of self and the skills of recall in the second year secondary school students in Djelfa attributed to the variable of specialization

الكلمات المفتاحية

مفهوم الذات؛ مهارات الاستذكار؛ تلاميذ السنة الثانية ثانوي